Nå koster det 2,50 kroner per pose om du ikke har med deg et handlenett eller egen pose å ha varene i.

- Vi gjør ikke dette for å tjene mer penger, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge, til Nettavisen.

Han bekrefter at bæreposer, kanskje ikke så overraskende, nok er den mest solgte varen til Coop.

Romerikes Blad (RB) omtalte prisøkningen først.

Han forteller at de har hatt økte innkjøpskostnader over en lengre periode, på grunn av høyere råvarepriser.

- Derfor vil vår inntjening ikke påvirkes i særlig grad. Vi har ventet lenge med å øke prisene, men nå var vi nødt til å gjøre det, tilføyer han.

Han forteller at Coop solgte 168 millioner plastposer i 2020. Det er en reduksjon i forhold til inflasjonsjustert omsetning på 17 prosent siden 2016.

- Som følge av internasjonale forpliktelser, og i samarbeid med resten av handelsbransjen, skal Coop nettopp bidra til å redusere forbruket av plastbæreposer, sier Kristiansen, og påpeker:

- Pris er ett virkemiddel for å klare det, men det var ikke hovedårsaken til at vi økte prisene, men råvarekostnader.

Les også: Hyller produktene som SV og Sp vil forby: – Politikerne får aldri slutt på det

Konkurrentene følger ikke etter

Romerikes Blad (har vært i kontakt med flere dagligvarekjeder, og Rema 1000 opplyser at en plastpose fortsatt koster to kroner i deres butikker over hele landet.

Kiwi har heller ikke fulgt økningen til konkurrenten.

– Til tross for flere økninger i innpris, koster bæreposer fortsatt to kroner i Kiwi. Det gjelder både papir- og plastposer, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi til RB.

Les også: Frp slakter forslag om forbud mot kjedenes egne merkevarer: – Absurd

Også hos Meny er prisen uendret. Norgesgruppen, som eier Kiwi, Meny og flere andre kjeder, forteller til RB at de av konkurransehensyn ikke kan kommentere om det er aktuelt å skru opp poseprisen i tiden fremover.

Gir én krone tilbake

Med økte priser på plastposer og et ønske om å få redusert plastbruken, må Coop gi kundene alternativ, mener Kristiansen.

- Det gjør vi ved å gi én krone i gjenbruksbonus hver gang kundene bruker Coops handlenett, sier han.

- Dere taper jo penger på det. Kan dere ikke kutte prisen på plastposer i stedet?

- Om plastposer er gratis eller veldig rimelig, tar man gjerne flere enn man trenger, sier han, og påpeker:

- Når vi vet at vi skal og må redusere plastposebruken, tilbyr vi Coops handlenett med gjenbruksbonus for å legge til rette for og motivere til å kutte plastposeforbruket, sier Kristiansen.

Les også: Dagligvaresuksess rives ut av hyllene: – Går nok tom i løpet av november

Coop har opp gjennom årene hatt en rekke ulike handlenettvarianter, samt papirposer, men de mener det beste er å bruke gjenbruksnett.

Kristiansen forteller at ordningen er populær blant kundene, og at Coop har gitt tilbake 11 millioner kroner til kundene totalt så langt, for at de bruker handlenettet med gjenbruksbonus.

- Hva tenker du om at konkurrentene ikke setter ned prisen?

- Det får de svare for selv. Men det blir enklere for andre å følge etter oss når vi har tatt nødvendige grep, sier han.