Gå til sidens hovedinnhold

Nå har Norwegian endret cashpoints-reglene sine: - Har grunn til å være misfornøyd

Mens du tidligere kunne bruke cashpoints uansett hva flybillettene kostet, er det nå innført begrensninger.

- Det skyldes den finansielle rekonstruksjonen selskapet har vært gjennom, sier Eline Hyggen Skari, kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, til Nettavisen.

Medlemmer i fordelsprogrammet til Norwegian får cashpoints hver gang de kjøper flybilletter, og har man Bank Norwegian-kort får man også cashpoints hver gang man handler. Disse poengene kan blant annet brukes til å kjøpe flybilletter.

Én cashpoint er lik én krone, så tidligere kunne du få en gratis flyreise om du billetten kostet for eksempel 499 kroner og du hadde spart opp 499 cashpoints. Det er ikke lenger mulig.

Nå må du kjøpe billetter for minst 1000 kroner for å betale med cashpoints, og om billetten koster opptil 1999 kroner kan du bruke maks 500 poeng.

- Det er en midlertidig endring som vil vare inntil selskapet er kommer mer tilbake til normalen, påpeker Skari.

- Har grunn til å være misfornøyde

Kaspar Synnevåg har tidligere vært Norwegian Reward-kunde, og kjenner til hvordan det har vært tidligere. Nå jobber imidlertid han og Henrik Hylland Uhlving med et prosjekt hvor de skal prøve å reise lengst mulig med eurobonuspoeng med SAS, og deler erfaringer i podcasten «Klassereisen».

- Jeg erfarer ikke at SAS har gjort lignende endringer som Norwegian under pandemien. Det er heller motsatt, sier han til Nettavisen.

Les også: Reagerer på Norwegians cashpoints-trekk: - Desperat jakt etter penger

Synnevåg viser til at SAS har gjort positive grep for kundene under koronapandemien. Blant annet har selskapet forlenget statusen for de som er sølv-, gull- eller diamantmedlem, selv om de egentlig ikke har reist nok til å kunne beholde statusen.

- Det er nok bare Norwegian som er kjipe her. Dette høres ikke helt bra ut, men de må vel gjøre det siden de har slitt så mye økonomisk, sier han, og viser til endringen i bruk av cashpoints.

Synnevåg mener imidlertid at Norwegian bør være forsiktige med å gjøre slike grep om de vil beholde den posisjonen og tilliten fra kundene de har hatt. Han viser til at flyselskapet har vunnet flere kåringer for å ha det beste fordelsprogrammet.

- Kundene har grunn til å være misfornøyde, for de får jo mindre valuta for poengene enn da de meldte seg inn i fordelsprogrammet, sier han.

- Utfordrende å bruke opp poengene

Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, sier at de har forståelse for at Norwegian innfører denne midlertidige endringen i en oppstartsfase. Samtidig håper de flyselskapet vil gå tilbake til normal drift raskt.

- Dette er jo verdier kundene har spart opp. Nå som Norwegian har redusert reisetilbudet sitt betydelig, og i praksis kun flyr i Norden, kan det bli utfordrende å få brukt opp poengene sine, sier han til Nettavisen, og påpeker:

- En god del av reisene til Norwegian er jo veldig rimelige, og det er ingen tegn på at prisene vil øke når det er blitt mer konkurranse i flybransjen.

Iversen viser til det nyoppstartede flyselskapet Flyr, i tillegg til de etablerte selskapene Sas og Widerøe.

- Norwegian har lov til å gjøre endringen med bruk av cashpoints, men vi forventer at de tar en fot i bakken relativt raskt og vurderer å gjenåpne til normal drift, sier han.

Les også: Norwegian-kunder hadde plutselig null cashpoints: Nå forklarer flyselskapet årsaken

Utfordrende periode

Koronapandemien har vært utfordrende for flybransjen. Piloter har blitt permittert eller mistet jobben, en rekke fly har stått på bakken i perioder, antall passasjerer og flyreiser har stupt, og økonomien har blitt vanskelig. For Norwegian sin del har de vært nødt til å gå gjennom en rekonstruksjon, for å unngå å gå konkurs.

- Vi var veldig glade da vi var ferdig med rekonstruksjonen i slutten av mai, og igjen kunne tilby kundene å bruke cashpoints. Vi kjempet for å bevare Reward-programmet, og er svært opptatt av å kunne fortsette å tilby et fordelsprogram som vi er stolte av at kundene vurderer veldig høyt, sier Skari.

Fra 1. februar til slutten av mai pauset nemlig Norwegian muligheten for opptjening og bruk av cashpoints, men har nå åpnet opp igjen - med begrensninger.

- Målet vårt er å åpne opp for at kundene igjen kan bruke bonuspoengene som før når selskapet er tilbake til en mer normal drift , sier Skari.

Samme vilkår som før

I motsetning til Norwegian, har ikke SAS satt noen begrensninger for bruk av poeng til å betale reiser som følge av pandemien.

- SAS Eurobonus består med de samme vilkårene som før krisen, sier han til Nettavisen.

Selskapet har imidlertid gjort midlertidig ekstraordinære tiltak for medlemmene som følge av reisebegrensningene. Nåværende medlemsnivå er forlenget med 12 måneder for medlemmer med kvalifiseringsperiode til og med august 2021, slik også Synnevåg nevnte.

I tillegg har SAS Eurobonus åpnet for muligheten for å kjøpe poeng, slik at alle har kunnet forlenge sin kortstatus med minst ett år til tross for få reiser det siste halvannet året.

- Tidligere i vinter har også SAS tilbudt medlemmene å bestille sommerens poengreiser med 30 prosent rabatt. Dette gir i praksis utgående poeng tilsvarende høyere verdi, sier Eckhoff.

Samtidig fikk medlemmene fire ganger høyere statusopptjening for hver reise med SAS eller Widerøe i perioden april til juni.

Eckhoff påpeker at det er gjort en poengprisendring i to regioner i Star Alliance-samarbeidet, men poengprisene for SAS og de øvrige 12 Star Alliance-regionene er uforandret.