Allerede før konflikten i Ukraina eksploderte, var det antydninger til at etterspørselen etter en del elbiler var større enn tilbudet. Noen av de mest ettertraktede har hatt leveringstid på over et år.

Konflikten i Ukraina har kommet i tillegg, og skapt til dels store utfordringer særlig for tysk bilindustri som har underleverandører fra Ukraina.

Les også: Kundene må vente: Tyske bilprodusenter rammes av Ukraina-krisen

Selger ny bil til høyere pris

Dette har skapt et lite marked for å videreselge nær splitter nye biler privat til en pris som til dels ligger over listepris. På Finn ligger det for tiden ute over 500 brukte biler som har gått kortere enn 1000 kilometer. Majoriteten av bilene er elbiler, og de selges både privat og av bilforhandlere i hele landet.

«Her slipper du ventetid!», «rask levering», «nå med en gang», «kun kjørt fra forhandler og hjem», «her er det mulighet å korte ned ventetiden», «bilen er ny og kun kjørt hjem» og «hos oss er det ingen lang ventetid», er noen av beskrivelsene.

Les også: NAF krever avgiftskutt: - Dobbel negativ effekt for norske bilkjøpere

Prisene varierer til dels mye. Noen annonseres for rundt listepris, andre langt over. Nylig ble blant annet en BMW i4 solgt for en annonsert pris som ligger rundt 100.000 kroner over listepris.

Noen ser muligheten til å tjene litt penger, andre sier de har opplevd at leveringstiden har gjort at livssituasjonen har endret seg etter at de bestilte en seg bil.

NAF: Kan være en fallgruve

Ifølge NAF er det i utgangspunktet ikke noe problem å kjøpe en «brukt» nybil hvis man er villig til å betale ekstra, men det spesielt én ting man må være klar over:

- Det er en fallgruve man skal være klar over før man slår til på en bil som er lagt ut på finn.no, og det er om bilen er importert fra utlandet eller ikke, sier Nils Sødal i NAF til Nettavisen.

Han trekker frem to grunner til at dette er viktig:

- For det første gjelder det garantiene på bilen. I Norge har vi svært god nybilgaranti, men det er ikke tilfelle i andre europeiske land. Så lenge bilen er kjøpt ny i Norge vil man ha garantiene som gjelder her også ved et «bruktkjøp». Men er bilen for eksempel importert etter å ha vært registrert i Tyskland, er det tyske garantiregler som gjelder.

Det er derimot forskjeller mellom bilmerker, der noen produsenter har samme garanti i hele Europa. Dette gjelder blant annet Kia,

- For det andre er det slik at en del bruktimporterte elbiler ikke er utstyrt med såkalte nordiske pakker. Disse pakkene inneholder utstyr som er viktig vinterstid. Så summert opp er det viktig å sjekke om bilen er bruktimportert eller ikke før man slår til, påpeker han.

Utover det handler det mest om verditap:

- Er bilen førstegangsregistrert i Norge er det helt uproblematisk å kjøpe den når det gjelder garantien, men det er lurt å vurdere om det haster så mye at man betaler en overpris for bilen. Det er sånn at når bilen skal selges igjen regnes verdifallet utifra listeprisen på bilen og ikke den prisen som er på finn.no. Så betaler man for eksempel 50.000 kroner mer for bilen enn det den koster i bilbutikken, er det penger som kommer på toppen av det ordinære verditapet, påpeker han.

Mer oversiktlig situasjon nå enn tidligere

Rett etter at Russland rykket inn i Ukraina ble det kraftige forstyrrelser i den tyske bilindustrien. Den situasjonen er delvis i ferd med å normalisere seg.

BMW opplyser at de blant annet har gjenopptatt produksjonen på fabrikken i München som produserer den ettertraktede i4.

Les også: Avslørte enorme elbil-forskjeller - nå kan det komme viktig endring