Saken er oppdatert med kommentarer fra pressekonferanse kl 08.30.
VIKA (Nettavisen): Europris melder torsdag morgen om inntekter i fjerde kvartal på 3034 millioner kroner og et driftsresultat på 604 millioner. Før skatt satt selskapet igjen med 561 millioner. Omsetningsøkningen er på 6,8 prosent fra fjerde kvartal 2021, men resultatet før skatt er noe ned.
– Den positive trenden vi så mot slutten av tredje kvartal fortsatte, og vi opplevde en sterk salgsutvikling i fjerde kvartal, sier Europris-sjef Espen Eldal i en børsmelding torsdag morgen.
– Vårt konsept appellerer til mange kunder som opplever mer utfordrende tider i husholdningsøkonomien, fortsetter han. Europris har de seneste tre årene hatt en vekst på 30 prosent, mot 17 prosent totalt for detaljhandel.
Aksjemarkedet satte torsdag formiddag pris på tallene og har ved 10.45-tiden sendt aksjen opp 2,7 prosent.

Dagligvarekjemper dropper Norge: – Ikke lønnsomt
Marginpress
Omsetningen er noe høyere enn analytikernes forventninger, men resultatet litt lavere. Europris opplever derfor press på marginene. Brutto fortjenestemargin (salgsinntekter fratrukket varekostnadene) er i perioden ned 4,5 prosentpoeng, men til fortsatt høye 45,5 prosent.
Etter ni måneders drift hadde Europris et driftsresultat på 836 millioner kroner og et resultat før skatt på 604 millioner. For hele 2022 satt Europris igjen med et resultat før skatt på 1337 millioner kroner, mot 1417 millioner i 2021. Toppsjefen er likevel fornøyd.
– 2022 var ikke noe unntaksår når det gjelder vekst, sa Eldal på en pressekonferanse.

Kiwi doblet prisen på én dag
Kundene velger lavpris
Europris tror de må kjempe hardt for sin del av nordmenns lommebøker. Men markedsforholdene gir også muligheter for relevante selskaper og som gir kundene valuta for pengene.
Styret i Europris foreslår et ordinært utbytte på 2,75 kroner per aksje, og et tilleggsutbytte på én krone per aksje.
Nettavisen skrev etter halvårstallene til Europris i fjor at kundene ser ut til å velge lavpriskjedene i et år med dårligere kjøpekraft. Siden den gangen har vi hatt flere renteøkninger, og prisveksten er blitt høyere.
Europris-aksjen har som grafen under viser, hatt en ordentlig berg-og-dalbane-ferd siden starten av 2022. Det kom en kraftig nedtur frem mot sommeren i fjor, men så har det vært en pen stigning, bortsett fra en liten nedtur nå i det siste.
Markedsverdien av Europris onsdag kveld var 11 milliarder kroner. Den største aksjonæren i Europris er Folketrygdfondet med 12 prosent, ellers er det et svært spredt eierskap.