Gå til sidens hovedinnhold

NAF advarer: Politikerne må vise at de forstår hva denne elbilveksten betyr

Nye elbilkunder kan havne i en veldig kjip situasjon om ting ikke endrer seg.

Elbil-salget har de siste månedene satt stadig nye rekorder, og det ser ikke ut til å slutte.

Les også: Ekstreme elbiltall - Tesla med sjokkeffekt

Foreløpige september-tall viser at mer enn ni av ti privatpersoner som kjøper ny bil velger elektrisk. Slår man sammen næringskunder og privatkunder utgjør elbilen 78 prosent av nybilsalget så langt denne måneden. Hittil i september er det solgt 7500 elbiler, av et nybilsalg på 9600 biler, melder NAF.

- Dette er ny rekord, og historisk høye tall. At ni av ti nye biler som selges til privatpersoner er elektriske er rett og slett overraskende høyt, sier Thor Egil Braadland i NAF i en pressemelding.

Store voksesmerter

Økt elbilsalg er en ønsket utvikling, men det blir stadig mer vanlig med kødannelser på ladestasjoner. I verste fall kan man bli stående å vente 30-60 minutter før man i det hele tatt får koblet til bilen til ladestasjonen. Da tar langkjøring lang tid.

- Nå må politikerne våkne. Vår neste samferdselsminister kommer til en situasjon hvor vi mangler over 1000 hurtigladere langs norske veier i år for å holde tritt med elbilsalget. Våre beregninger viser at det er solid mangel på ladere langs hovedveiene mellom som Oslo og Kristiansand og Oslo og Trondheim, sier han.

- Hvorfor er dette myndighetenes ansvar, fremfor ladeopartørene som tjener penger på dette?

- I teorien burde det gå av seg selv. Men to ting kan forklare at de ligger etter: En strategisk vurdering om selskapene skal ligge litt foran, på merket eller litt etter. De har bestemt seg for å tjene penger fra dag én. Tesla har gjort det annerledes, de ligger foran, og det har vi tall for. Det andre er at de kan ha undervurdert veksten i elbiler. Det er 270 nye biler på veiene hver dag i hele 2021, sier han til Nettaivnse.

Tror ikke nye elbilkunder vet hva de får

Braadland mener også politikerne bør holde et øye med forbrukerrettighetene til elbilkjøperne:

- I år selges det over 100 000 nye elbiler uten at forbrukerne aner hva slags vinterrekkevidde de får, eller hvor raskt bilen faktisk lader. Mulighetene kundene har til å sammenlikne rekkevidde og ladehastighet må bli bedre raskt, sier han.

Rekkeviddetallene oppgis etter en standardisert test kalt WLTP og gir i de fleste tilfeller et ganske godt bilde på rekkevidden om sommeren, men på vinterføre er det til dels store avvik. Noen elbiler klarer seg ganske bra om vinteren, mens andre mister mye rekkevidde.

Stor rekkeviddetest: Så langt går elbilene egentlig på sommeren

Da blir også ladehastigheten viktigere, men også den varierer betydelig:

- De aller fleste forhandlere oppgir ladehastighet som «opptil» et visst antall kW. Faktum er at ladehastigheten varierer veldig med hvor fullt batteriet er, og hvor varmt batteriet er. At man oppgir en ladehastighet på «opptil 100 kW» forteller ingenting, om bilen bare greier dette i korte deler av ladetiden på en hurtiglader, sier han.

– Gjennomsnittseffekten ligger ofte mye lavere enn maksimal effekt, sier han.

Derfor har NAF krevd at kunder som ber om det skal få utdelt ladekurven, som viser hvor mye batteriet lader avhengig hvor mye strøm det er på batteriet. NAF vil også at bilbransjen konsekvent oppgir ladetid som tiden det tar å lade batteriet fra 10 til 80 prosent, noe de ikke gjør i dag.

- Om ikke bransjen snart følger opp våre krav kommer vi til å be politikerne om å sette krav om hva slags informasjon de plikter å gi, sier han.

Dette er NAFs elbil-krav til politikerne:

  • Følg opp Stortingets vedtak om en ladeplan, som sikrer et hurtigladenettverk langs veiene som henger sammen med elbilveksten. Det må bygges over 1 000 hurtigladere i 2021.
  • Sørg for å få på plass en støtteordning for ladere i borettslag og garasjeanlegg, som lovet
  • Kreve at alle parkeringsplasser i nybygg skal ha montert ladere, som i England (og ikke bare være «ladeklare»)
  • Bransjestandard for informasjon om blant annet elbilers vinterrekkevidde og reell ladehastighet, om ikke bransjen selv følger opp.
  • Vent med å fase inn moms på elbiler til 2024, fordi da er bilene konkurransedyktige.

Les også: Mener nytt betalingssystem på fergene blir gavepakke til utenlandske kriminelle