Pandemi, mangel på databrikker og krig er en usedvanlig skummel kombinasjon for økonomien generelt, og kanskje for bilindustrien spesielt.

Utlevering av nye biler til norske bilkunder har stupt etter nyttår. Ventetiden for å få nye biler har gått rett i været for mange av de mest populære modellene på markedet. Problemene startet før Ukraina-konflikten, som har gjort situasjonen mye verre.

Les også: Fredrik Solvang stilte politikerne til veggs om bensinprisene: - Da blir bensinen umiddelbart åtte kroner billigere

- Både Ukraina og Russland er viktige underleverandører av bildeler og råvarer til bilindustrien. Krigen betyr at forbrukerne må forvente at den globale bilproduksjonen bremses enda mer på toppen av korona-forsinkelsene, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF i en pressemelding.

Les også: Kundene må vente: Tyske bilprodusenter rammes av Ukraina-krisen

Dobbel negativ effekt

Samtidig har prisen på drivstoff gjort det betydelig mer attraktivt nettopp å kjøpe ny elbil. Det gjelder ikke bare i Norge, noe NAF mener vil gi en dobbelt negativ effekt for norske bilkjøpere:

- Etterspørselen etter elbiler vil øke i Europa, som en konsekvens av færre bensin- og dieselbiler på markedet. I en situasjon hvor etterspørselen på elbiler øker, samtidig som tilbudet av nye biler synker, er det langt fra garantert at Norge vinner kampen om hvor de nye elbilene skal. Norge er et av de minste bilmarkedene i verden. Så når større land vil ha flere elbiler, får de det, mens vi må vente, sier han.

Les også: Sveriges regjering foreslår stor støttepakke til folket

Blir ikke mulig å bytte

Dermed står man i situasjonen at etterspørselen har økt etter et produkt det er vanskelig å få tak i. De som vil bytte blir dermed sittende fast med sin bensin- eller dieselbil.

- Korona-forsinkelser bidro til at nybilsalget sank med nær 25 prosent i februar. Ventetiden på nye biler vil sannsynligvis øke enda mer fremover. Det øker behovet for avgiftskutt på bensin og diesel enda mer, siden folk ikke får byttet ut bilene sine, melder NAF.

Krever at avgiftene nå settes ned

Ifølge NAF blir resultatet at flere beholder sine diesel- eller bensinbiler lengre enn de hadde tenkt. Med de høye drivstoffprisene, mener Braadland at regjeringen må bruke flere verktøy for å gjøre ventetiden enklere for folk:

- Kutt i drivstoffavgiftene er overmodent. Regjeringen må nå innfri løftene om å sette ned avgiftene på bensin og diesel. Når folk ikke engang får sjansen til å bytte til elbil er dette et selvsagt grep, sier Braadland.

Les også: Avslørte enorme elbil-forskjeller - nå kan det komme viktig endring