Gå til sidens hovedinnhold

NAF: Tesla-grep må ikke sinke lade-utbyggingen

Andre biler skal etter hvert få på Tesla-stasjoner, varsler selskapet. Det må ikke bremse utbyggingen av nye ladestasjoner, advarer NAF.

Tesla-gründer Elon Musk åpner ladenettverket sitt for andre bilmerker. Det ble kjent gjennom et svar på en twittermelding i førjula.

Tesla-sjef Elon Musk pøser ikke på med detaljer i meldingen:

I dag er det kun Teslaer som kan lade på Teslas ladestasjoner. Det er uklart hvilke bilmerker Musk mener skal kunne lade på Tesla-stasjoner.

- Må ikke bli sovepute

- Dette er en positiv nyhet, men må ikke bli en sovepute for videre utbygging av hurtigladenettverket i Norge, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Tesla har i dag verdens største ladenettverk, og omkring 100 superladere i Norge. Tesla har tidligere annonsert hvor de skal bygge nye såkalte superchargere i Norge: Her finner du hele oversikten.

Når disse laderne åpnes for andre bilmerker, gir det bedre utnytting av det totale ladenettverket og det bidrar til kortere ladekøer, bemerker Sødal.

- Teslas offensive utbygging av ladeinfrastruktur har gjort at det gjerne har vært kø på ordinære ladestasjoner, mens det har vært ledige plasser på Tesla-laderne, sier han i en pressemelding fra NAF.

- Langt større behov

Men Sødal advarer mot at Teslas grep blir en sovepute for politikere og ladeoperatører:

- Om fem år finnes det tre ganger så mange elbiler på norske veier som i dag. I 2025 vil det være om lag én million elbiler, i 2030 er antallet steget til to millioner hvis politikernes ambisjoner skal følges opp.

Les også: Saksøkte Tesla for å få gratis lading

Det er et mye større behov for flere hurtigladere i årene som kommer enn det tilgangen Teslas ladenettverk eventuelt vil gi, mener Nils Sødal.

Foreløpig er det ikke bekreftet hvilke biler som kan bli aktuelle, eller hva slags tidshorisont Tesla ser for seg når de åpner opp. Nettstedet Electrive spekulerer i at det kan dreie seg om den californiske bilprodusenten Aptera, som lager trehjulede elbiler utstyrt med solceller.

Det eneste tekniske kravet er at bilene må kunne lade på CCS-ladere. Det er CCS som er den gjeldende ladestandarden for nye elbiler som selges i Norge.

Les også: Tesla-topp Elon Musk kommer med kraftig advarsel

Reklame

Ny Pyton-bok: Dette er Tommy Sydsæters favoritthistorier med Rhesus Minus

Kommentarer til denne saken