Gå til sidens hovedinnhold

– Nedstengingen er en gavepakke til dagligvarebransjen

Professor Tor Wallin Andreassen mener dagligvarekjedene danser på graven til nedstengte Europris og Nille når de starter en priskrig på påskevarer.

Nettavisen skrev nylig at flere tusen ansatte i blant annet Nille, Europris, Elkjøp, XXL og Mester Grønn vil motta permitteringsvarsel som følge av nedstengte butikker.

Butikkene rammes nok en gang av kommunens smitteverntiltak, og denne uken måtte også butikkene stenge i Viken fylke og Gran kommune i Innlandet.

Tidenes påskegodtsmell

For både Nille og Europris er tiden før påske en viktig periode med stort salg av påskerelaterte produkter, som påskegodteri, påskepynt, servietter og lys. Begge disse kjedene går nå imot tidenes omsetningssmell på disse varene, som de ikke vil kunne selge.

Direktør i Nille, Kjersti Hobøl, la ikke skjul på den håpløse situasjonen rundt at 125 butikker har måttet stenge.

– Det er en høysesong i omsetning. Vi brenner inne med varer. Folk kommer uansett til å kjøpe disse varene, og dette vil gi ekstra trykk i dagligvarebutikkene. Så får tiden vise hvor klokt dette er, sa en oppgitt Hobøl i går til Nettavisen.

LES OGSÅ: Reagerer kraftig på nedstengingen: Store kjeder varsler massive permitteringer

Sjef i Europris, Espen Eldal mente at nedstengningen av deres butikker ikke hang på grep.

– Vareutvalget vårt overlapper dagligvarebutikkene, så vi mener vi bør få holde åpent, sa han til Nettavisen.

Til tross, Europrissjefen må forsone seg med at 80 butikker har måttet stenge.

– Man profitterer ikke på en nødsituasjon

– At dagligvarebransjen har blitt midlertid kvitt viktige konkurrenter på påskevarer, gjør at de kan kose seg med økt fortjeneste, men med det følger også et viktig samfunnsansvar.

Det sier Tor Wallin Andreassen, professor ved Norges Handelshøgskole (NHH), til Nettavisen, og tilføyer;

– Dagligvarebransjen bør ikke utnytte situasjonen og reklamere mer enn de hadde planlagt for, for påskeproduktene. Alle vet at for mye søtsaker ikke er bra for kroppen, sier han og understreker et viktig prinsipp:

– Når konkurrentene, Nille og Europris har blitt pålagt å stenge, bør dagligvarebransjen ikke danse på deres grav, ved å øke reklametrykket og konkurrere om meromsetningen, som følger av at disse går glipp av påskesalget.

Nylig fortalte Nettavisen at aktørene i dagligvarebransjen kniver om kundene på påskevarer denne uken. Wallin Andreassen mener priskrigen er utidig, og at matbutikkene er tjent med måtehold. Både når det gjelder reklame og volum av produktene.

– Moderne ledelse tilsier at man profitterer ikke på en nødsituasjon hos konkurrentene, sier han.

LES OGSÅ: Nå er påskepriskrigen i gang: – Du må handle før det går tomt for varer.

Endrer ikke forbruksmønsteret

Professor i økonomi og kollega, Øystein Foros, ved Norges handelshøyskole mener dagligvarebransjen har kommet godt ut av pandemien, sammen med blant annet byggevarebransjen og vinmonopolet.

– Det vi ser nå er en forskyvning i markedet, der dagligvarebransjen er den store vinneren, sier Foros til Nettavisen.

Han mener det ikke handler om at kundene fremover vil slutte å handle sesongvarer billigere hos Nille og Europris, men kun er kortvarig forskyvning.

– Situasjonen endrer ikke nordmenns forbrukervaner, konkluderer han og forsetter:

– Isolert sett er det en gavepakke til dagligvarebransjen, men det er ikke tilsiktet fra regjeringen at spesialforretninger eller andre skal rammes.

Økonomiprofessoren mener vi ikke skal ta for gitt at matbutikkene setter opp prisene på for eksempel påskeservietter og lys.

LES OGSÅ:Halve Norge stenger ned: - Vi vet ikke om tiltakene gir resultater

– Det er ikke sikkert produktene blir dyrere i matbutikken, sier han, og fremhever at nedstengningen mest sannsynlig vil føre til mindre påskefeiring enn ellers, på grunn av strenge regler for sosial kontakt.

Ydmyk

Kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen understreker at de har stor medfølelse for aktørene som rammes. Han avviser at de skor seg på situasjonen.

– Det er med stor ydmykhet vi holder våre butikker åpne, og vi føler virkelig med andre aktører i handelsbransjen som må stenge, sier han til Nettavisen.

– Noen sliter allerede økonomisk og står i fare for å gå konkurs, og vi føler med alle de ansatte som nå er permittert eller står i fare for å miste jobben. Dette er en situasjon vi alle skulle vært foruten, mener han.

Kristiansen fremhever at Extra var første ute med å kutte prisene til påsken.

– Nå er Extra først ute med å kutte prisene til påsken, for at kundene skal få en billig påskehandel, og de skal få god tid til å handle, slik at vi slipper store ansamlinger av kunder i våre butikker – da blir det litt snodig å få kritikk for priskutt, sier han.

Ikke økt reklametrykket

Kommunikasjonssjef, Kristine Aaavaag Arvin, svarer slik på økonomiprofessorens kritikk:

– Mange har fått mindre å rutte med det siste året, og det er viktigere enn noen gang at Kiwi presser prisene ned, sier Aaavaag Arvin til Nettavisen.

Hun fremhever at økt omsetning, blant annet som følge av stengte grenser, har gitt Kiwi mulighet til å kjøre enda hardere på pris.

– Det gjør vi hver dag, og det bidrar til at SSBs konsumprisindeks viser at prisene på mat og alkoholfri drikke kun har økt med 0,1 prosent de siste 12 månedene. I samme periode er konsumprisindeksen opp 3,3 prosent, forteller hun.

Kommunikasjonssjefen opplyser at mange typiske påskevarer har fått priskutt, slik de pleier. Men at de ikke har økt markedsføringen som følge av at andre butikker må holde stengt.

– Vi kjører kampanjer som er planlagt på forhånd, sier Aaakvaag Arvin.