*Nettavisen* Økonomi.

Nekter å gi erstatning om noen går konkurs

Foto: (Nettavisen NA24/Scanpix/Montasje)

- Dette er ikke vårt ansvar.

23.12.12 21:27

Oslo Vei har brukt åtte måneder på å fikse cirka 500 meter i en av landets paradegater.

Flere butikkansatte i Hegdehaugsveien og Bogstadveien i Oslo sier til Nettavisen NA24 at veiarbeidet har gått hardt ut over omsetningen, og at enkelte butikker er nære ved å gå konkurs.

Prosjektleder Ståle Berg i Bymiljøetaten har tidligere har lovet å ikke blande seg inn i julehandelen, men store deler av handlegata har fortsatt vært sterkt preget av veiarbeidet nå i desember.

- De skulle jobbe dobbelt skift, det har i hvert fall ikke skjedd, sier daglig leder i Tiger of Sweden Line Mari Langseth til Nettavisen NA24.

LES MER:

Nettavisen NA24 avslørte i oktober at den økonomisk situasjonen i Oslo Vei var prekær.

Fredag forrige uke gikk Oslo Vei konkurs, og det er usikkert hvem som vil fullføre veiarbeidet.

LES MER:

- Må vurdere erstatning
Nestleder i samferdsels- og miljøkomiteen Mazyar Keshvari (FrP) mener det er forferdelig at veiarbeidet skal gå ut over næringsvirksomhetene i så stor grad.

- Folk skal ikke miste inntekter, butikk og næring fordi det offentlige skal drive oppgraderinger. I de mest ekstreme tilfellene der noen for eksempel går konkurs, må man vurdere erstatning, sier Keshvari til Nettavisen NA24.

Han anbefaler de næringsvirksomhetene som føler seg spesielt utsatt å ta kontakt med kommunen.

- Det er leit og beklagelig at oppgraderingene går utover næringen. Man må holde seg innen rimelighetens grenser, sier Keshvari.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Frp (-)

Rot og støy
Flere butikkansatte sier til Nettavisen NA24 handlegata er preget av rot og støy, samt udirigert trafikk som gjør det farlig for kundene å krysse gata.

- Dessverre så opplever man i forbindelse med oppgraderinger at det forekommer mye støy, støv og hindringer i perioder for næringsvirksomheter. Derfor er det viktig at man planlegger slike prosjekter nøye, slik at det går fortest mulig og legger til rette for næringsdrivende, mener Keshvari.

Til tross for at prosjektet har blitt utsatt opptil flere ganger, mener Keshvari at prosjektet var godt planlagt.

- Oppgraderingen vil gi et løft, tilrettelegge og forbedre fremkommeligheten til spaserende og syklister. Næringsvirksomhetene vil også ha fordeler av oppgraderingene når de er ferdige, sier Keshvari.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Carina Charlotte Carlsen

Ingen erstatning
- Det vil ikke bli aktuelt for kommunen å gi erstatning, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo Ola Elvestuen (V) til Nettavisen NA24.

Elvestuen innser at veiarbeidet går hardt ut over handelsnæringen, men mener at de stadige forsinkelsene ikke er deres ansvar. Han mener de ikke kunne forutse komplikasjonene Oslo Vei støtte på da de begynte å grave under asfalten.

- Vi tar hovedkostnaden ved å oppgradere handlegata. Dette er en fordel for både befolkningen og næringsvirksomhetene. Men det er klart at det har negative konsekvenser for handelen under veiarbeidet, sier Elvestuen.

Han påpeker at det ikke er planlagt sykkelsti slik Keshvari hevder.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Gorm Kallestad/Scanpix

Tror de blir ferdig i tide
- Synes du gårdseierne bør tilby butikkene redusert leie?

- Gårdseiere må vurdere totalinntektene i handlegata. De har interesse av at det er butikker og aktivitet i gata, så de må selv vurdere om det lønner seg å tilpasse seg etter leietakernes ønsker.

- Er det noen du ønsker å rette en beklagelse til?

- Vi gjør dette for å oppgradere handlegata. Vårt ansvar er å sørge for at fase to blir gjennomført i tråd med planene, sier Elvestad.

Han sier det er usikkert når de klarer å fullføre oppgraderingen av øvre del av Bogstadveien nå som Oslo Vei er konkurs. Han mener imidlertid det er fullt mulig å bli ferdig til planlagt tid.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Varslet i god tid
Prosjektleder Ståle Berg i Bymiljøetaten ønsker ikke å komme med en beklagelse til de næringsvirksomhetene som er rammet. Han kan heller ikke se at Bymiljøetaten har gjort noe feil som gjør dem erstatningspliktige og presiserer at det er flere interessenter enn butikker som også skal tas hensyn til.

Han sier at oppgraderingene i området er en av de mest omfattende gateoppgraderingene i Oslo på lang tid.

- Store deler av arbeidene har gått bra og vi er i mål i forhold til mye av det som skulle være på plass etter fase en. Når det er sagt så har denne fasen dessverre tatt noe lengre tid enn først antatt. En del uforutsette forhold i grunnen har bremset oss noe, der leggingen av varme og granitt på fortauene har vært spesielt tidskrevende, sier Berg til Nettavisen NA24.

- Opparbeidelsen av gateløpet var varslet i god tid, men vi har ingen problemer med å se at en utvidet anleggsperiode kan skape større omsetningssvikt enn budsjettert. Men når uforutsette situasjoner inntrer, så er det viktig å bruke den tid som er nødvendig for å oppnå ønsket kvalitet, spesielt med tanke på arbeider i grunnen, fortsetter han.

Overgangsfasen en fordel
Oppgraderingen av øvre del av Bogstadveien skulle ha startet opp i april 2013, men etter Oslo Veis konkurs er oppstartdato noe usikkert.

- Det er helt klart uheldig å få en konkurs halvveis i prosjektet, men vi er inne i en overgangsfase mellom første og andre del som gjør det litt lettere for oss dersom vi må bytte entreprenør. Når det gjelder fase to arbeider vi med utgangspunkt i at vi skal finne en løsning som gjør det mulig å fullføre prosjektet som planlagt til neste år, sier Berg.

Berg forteller at fase to av prosjektet vil settes i gang om det så må på ambudsrunde.

- Selv om noe fortsatt gjenstår, anser vi oss likevel så ferdig med fase en at vi straks kan stenge ned for vinteren og betrakte gateløpet som trygt og funksjonelt. En komplettering og endelig ferdigstillelse av første fase vil først være aktuelt en gang ut på vårparten neste år, forteller Berg.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.