*Nettavisen* Økonomi.

NetCom stenger SMS

Etter en kort oppetid mandag morgen har nå NetComs 1,2 millioner kunder igjen problemer med å ringe. SMS er helt stengt.

13.06.05 17:51

NetCom har hatt problemer med mobilnettet siden i går ettermiddag.

Informasjonssjef i NetCom, Guri Wormdahl, forteller mandag formiddag at NetCom nå har tatt ned SMS-tjenesten i sitt nett for å lette lasten på de sentrale serverne. På denne måten håper de å gjøre det enklere å komme gjennom med samtaler.

- Den samtalen vi nå har viser jo at nettverket ikke er nede og at en relativt høy prosent av samtalene kommer gjennom, sier Wormdahl til TV 2 Nettavisen. Hun håper at problemene skal være løst i løpet av dagen.

Mange bedrifter
Denne oppdateringen vil hjelpe litt for de rundt 3000 bedriftene som har gått over til en total trådløs hverdag gjennom NetComs løsninger. Likevel er det mye frustrasjon ute blant bedriftene.

- Når man opplever at man ikke kan ringe så er jo det noe de færreste setter pris på. Alt vi kan gjøre nå er bare å beklage, forteller Wormdahl og fortsetter:

- Man må huske på at vi i Norge har et av verdens beste mobilnett rent kvalitetsmessig. Oppetiden i nettet er på rundt 99,8 prosent, avslutter hun og sier at dette uansett ikke skal forekomme.

Personer som er i ferd med å gjennomføre budrunder på kjøp av hus og leiligheter er blant de som har blitt hardest rammet av problemene til NetCom. Nærmest all kommunikasjon i disse budrundene foregår gjennom mobiltelefoner.

Blant store bedrifter som har NetCom Trådløs Bedrift som sin telefonløsning er Peppe's Pizza og Aftenposten.

Budrunder
Driftsproblemene skaper også usikkerhet for eiendomsmeglerne som nå gjennomfører budrunder etter helgens visninger. Daglig leder i Aktiv Eiendom på Majuorstua, Ina Martinesen, kan melde om store problemer med å få gjennomfør budrunder på en god måte i dag.

- Jeg kan love deg at vi har blitt påvirket av problemene til NetCom i dag. Det er svært mange jeg ikke har fått tak i for å si det sånn, sier Martinsen.

Flere eiendomsmeglere TV 2 Nettavisen har snakket med i dag forteller om problemer, men ingen melder om budrunder som har blitt stoppet eller utsatt som følger av problemene.

- Vi har stort sett fått tak i de folkene som vi søker, selv om vi har støtt på noen problemer. Det har ikke vært aktuelt for oss å presse budgivere til å forlenge fristene, men vi har forsøkt å få til litt lenger frister i dag enn vanlig, forteller Tallakstad.

Verre i byene
Netcom vet at nummerdatabasen har et kapasitetsproblem, men de har ikke klart å isolere problemet, ifølge informasjonskonsulent Bjørnar Storheier.

- Det eneste vi vet er at ting fungerer med jevne mellomrom, og at 80 prosent av trafikken går gjennom som et landsgjennomsnitt. Problemet er større i tettbygde strøk, og Oslo er mest usatt, forteller Storheier.

Problemet denne gang har ikke noen sammenheng med problemene som NetCom hadde forrige uke. Da var det en sender i Oslo-området som feilet, mens nummerdatabasen er et sentralt knutepunkt.

Netcom har så langt ikke tatt stilling til om det vil bli aktuelt å gi kunder en kompensasjon for problemene gjennom nedsatt fastavgift.

Vet ikke tidspunkt
- NetCom beklager på det sterkeste de problemer dette medfører for våre kunder, og kan forsikre at vi gjør alt vi kan for å rette feilen så snart som mulig. Det er imidlertid vanskelig å fastsette et eksakt tidspunkt for når nettet igjen fungerer som normalt, heter det i en pressemelding fra selskapet.

Ved 16.45-tiden mandag var nettet igjen i normal drift.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.