*Nettavisen* Økonomi.

Netcoms fastpris blir slaktet

Foto: Shutterstock (Shutterstock)

Fastpris med variabel pris blir ikke godt likt av Forbrukerombudet.

I forrige uke kunne Nettavisen skrive om at NetCom tilbyr fastprisløsning som en tilleggstjeneste til nesten alle sine abonnement. For 199 kroner i måneden slipper du noen minuttpris for de første 3000 minuttene du ringer. Til gjengjeld får du en relativt stiv oppstartsavgift på 89 øre.

Misfornøyd med reklamen
Og det er reklamen rundt dette produktet som nå Forbrukerombudet ikke er spesielt fornøyd med. Ombudet har sendt et brev til NetCom der de ber selskapet avslutte eller endre sin markedsføring av tilbudet innen fredagen denne uken.

Problemet er ifølge ombudet at NetCom etterlater ett inntrykk av at du for 199 kroner kan ringe så mye du vil uten noen ekstra kostnader, og at dette er høyst misvisende.

400 kroner ekstra i måneden
- Hvis du tar 15 telefoner daglig koster abonnementet deg 400 kroner i måneden - bare i startpris. Hvis du legger til månedsavgiften på 199 kroner koster NetCom Fastpris deg minst 599 kroner hver måned, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en pressemelding.

Ombudet erkjenner at NetCom i sin markedsføring opplyser om startavgiften, men at dette bare skaper forvirring i forhold til resten av reklamen. De er spesielt lite interessert i ordet «fastpris» som de mener etterlater ett inntrykk av at det er et fastpristilbud på lik linje med andre «ekte» fastpristilbud fra for eksempel Talkmore der oppstartsavgiften er inkludert i det faste månedsbeløpet.

Ønsker ikke å villede
- Det har aldri vært vår intensjon å villede kundene våre med markedsføringen. Hvis det er noe i vår kommunikasjon til kundene som gjør det vanskelig å orientere seg, og gjør det utydelig, så er det noe vi vil og må ta tak i, sier Netcoms kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus til Nettavisen.

- Vi skal gå nøye gjennom det de sier, og se nærmere på de konkrete kravene til ombudet, sier Vederhus.

Stiv fastpris
- Hvorfor har dere en såpass høy startavgift på dette fastpristilbudet?

- Grunnen til at den ligger høyere er jo 199 kroner er en ganske lav pris med tanke på at du kan ringe så lenge du vil uten noen minuttpris. Det vi oppfordrer kundene til er at hvis de ringer mye, så kan de prøve denne tjenesten en måned og se om de kommer bedre ut, avslutter Vederhus.

Brevet ombudet har sendt til NetCom kan du lese her (PDF).

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag