*Nettavisen* Økonomi.

Netflix leverer knalltall - har rekordmange abonnenter

LEGGER FREM TALL: Netflix legger frem sterke tall tirsdag. Foto: AFP PHOTO / Ryan Anson

Strømmegiganten imponerer.

16.04.19 22:49

Netflix har rekordhøye abonnementstall. Det er nå 9,6 millioner nye betalende kunder som abonnerer nå på strømmetjenesten, den største økningen noensinne. Netflix' betalende kundemasse er nå på elleville 149 millioner personer, en økning på 26 prosent på ett år.

Det viser rykende ferske tall for strømmegiganten, lagt frem etter børsslutt i USA tirsdag.

Det rekordhøye antallet betalende abonnenter betyr også at selskapet har høyere inntekter enn noensinne før. Selskapet omsatte for hele 4,5 milliarder dollar, en økning på 800 millioner dollar fra samme kvartal året før, og marginalt bedre enn det som var ventet på forhånd, ifølge CNBC.

Vil øke prisen

Selskapet har samtidig planer om å øke inntjening ytterligere fremover og skriver at de jobber seg gjennom nye økninger i prisene i USA, Brasil, Mexico og "deler av Europa".

Netflix økte prisene i Norge siste i 2017, og det virker ikke som om vi nordmenn vil være inkludert i denne runden med prisøkninger. Det er allerede annonsert at blant annet Tyskland, Storbritannia og Sveits skal få dyrere abonnementer.

Norge har allerede et av landene hvor man får minst igjen for Netflix-abonnement. Målt opp mot innhold, er det bare to andre land hvor man får mindre for pengene enn i Norge.

Faller på børs

Til tross for solide tall, faller likevel Netflix-aksjen to prosent i etterhandelen. Det skyldes trolig at selskapene varslet svakere inntjening enn ventet i andre kvartal.

Selskapet har møtt motvind den siste tiden, ikke minst etter at verdens største filmselskap, Disney, annonserte at de vil starte sin egen strømmetjeneste. Ved siden av det annonserte nylig Apple at også de vil gå inn i strømmemarkedet.

De to nye konkurrentene nevnes spesifikt i Netflix-rapporten, men selskapet insisterer på at de ikke er bekymret.

- Vi venter ikke at disse nye aktørene vil påvirke veksten vår i betydelig grad, da overgangen fra linear TV til "on demand"-underholdning er så massiv og fordi innholder de tilbyr vil være annerledes, skriver selskapet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag