Gå til sidens hovedinnhold

Nettavisen: Beste driftsåret noensinne

Justert for engangskostnader, fikk Nettavisen sitt beste driftsår i 2018.

Regnskapstallene for 2018 for Mediehuset Nettavisen AS, som er det formelle selskapet, er nå klare. Fjorårstallene viser en nedgang i omsetningen fra 130,9 millioner kroner i 2017 til 100,6 millioner i 2018.

Driftsresultatet har i perioden falt fra 11,9 millioner kroner til 9 millioner, mens årsresultatet er ned nesten 10 millioner kroner til 7 millioner.

Til tross for tilsynelatende omsetningsfall og svakere resultat, er likevel daglig leder og sjefredaktør Gunnar Stavrum i Nettavisen godt fornøyd med fjorårstallene.

Dobbel husleie

- 2018 var det beste driftsåret i Nettavisens historie. Justert for engangskostnader ved omstilling, som dobbel husleie, økte driftsresultatet fra 10,1 millioner kroner til 14,7 millioner, sier Stavrum i en kommentar til fjorårstallene.

- Jeg er godt fornøyd med prestasjonene i 2018. Det var et omstillingsår, men Nettavisen fikk likefullt gode økonomiske resultater. Vi har en sterk vekst på sportsvideo, der vi er landets største distributør. Vi har gått fra 0 til 11.000 abonnenter på vår betalingstjeneste NA+, og veksten bare fortsetter.

Eierskifte

Stavrum sier at omsetningsfallet er en konsekvens av eierskiftet. Amedia kjøpte høsten 2017 ut de resterende 50 prosentene av Nettavisen og NA24 fra Egmont.

- Da Amedia overtok Nettavisen, fikk Egmont Side2, Side 3 og Blogg.no. Omsetningen ble altså flyttet fra oss til Egmont, understreker han.

En viktig forklaring til den store forskjellen i årsresultatet, er at i 2017 hadde Nettavisen en tilbakeføring av skatt på på over 6,3 millioner kroner. I 2018 utgjorde skattene 2,14 millioner. Resultatet før skatt var bare ned fra 10,2 millioner kroner til 9,1 millioner.

Fisjon

Mediehuset Nettavisen utfisjonerte i fjor selskapet som jobber med innholdsmarkedsføring og opprettet det heleide datterselskapet Spray AS. Dette selskapet produserer og distribuerer nå innholdsmarkedsføring for hele Amedia-konsernet.

Om fremtidsutsiktene skriver styret i årsberetningen at Nettavisen i 2018 opprettholdt posisjonen som et av Norges fem største medier på nett og mobil. I 2019 er målet å videreutvikle avisen med et sterke plussprodukt, nytt design og å øke kvaliteten på samtlige redaksjonelle seksjoner ytterligere.

Utover det blir det viktig å holde fast på posisjonen som et av Norges fem største digitale medier.

Mediehuset Nettavisen AS hadde for øvrig i 2018 gjennomsnittlig 38 årsverk i selskapet. 28 prosent av de ansatte var kvinner.

Kommentarer til denne saken