Gå til sidens hovedinnhold

Nettavisen får 2,5 millioner kroner fra Google

Som eneste norske aktør har Nettavisen fått støtte i siste runde av Google DNI.

Google satte i 2015 opp et samarbeidsprosjekt med europeiske medier kalt Google Digital News Initiative.

Prosjektet har delt ut støtte til innovative prosjekter innenfor digital utvikling i Europa.

Nettavisen fikk støtte i 2016 til utvikling av personalisert forside sammen med Aptoma, året før, i runde 1, ga Google støtte til et prosjekt for å kunne produsere innhold uavhengig av hvor man var eller hva slags utstyr man hadde tilgang til og i runde 3 ga Google støtte til en prototype for å legge inn bakgrunnsinformasjon fra produksjonen av artikler.

Eneste norske aktør

Nå har Nettavisen som eneste norske fått støtte i den siste runden av Google DNI:

- Vi er enormt stolte over å ha fått støtte fra Google i denne aller siste runden av deres Digital News Initiative, sier Pål Nisja-Wilhelmsen som er direktør for innovasjon i Nettavisen. Dette betyr at vi har fått støtte fire ganger, og det tar vi som et tegn på at vi har jobbet godt med nyutvikling de siste årene.

Det ble delt ut støtte til totalt 103 prosjekter i Europa i denne siste runden. Totalt har 21 norske prosjekter fått støtte siden ordningen ble startet.

Fire av disse har gått til prosjekter fra Nettavisen. Andre mottagere har vært DB Medielab (2 prosjekter), Aptoma, Amedia Utvikling, Gudbrandsdølen Dagningen (2 prosjekter) og SOL.

System for hyperlokalisering

I denne runden har Nettavisen søkt for et prosjekt som skal lage hyperlokalisert innhold for enkeltpersoner som direktøren forklarer slik:

- Mye av personalisering dreier seg ofte om å gi et utvalg av hvilke saker som skal presenteres for enkeltpersoner. Vi vil utvikle et system for å tilpasse sakene til personer for å underbygge viktigheten av redaksjonell styring. Der Facebook har vist hva som kan skje hvis algoritmer tilpasser alt til trange ekkokammere vil vi styrke det redaksjonelle utvalget ved å kunne tilpasse informasjon i enkeltsaker.

Det betyr at alle får den samme saken, men kan få mer eller mindre innhold basert på bakgrunn eller kunnskap:

- For noen år siden fikk vi støtte fra Fritt Ord for å lage det vi kaller kulturell oversettelse av norsk innhold mot innvandrere. Bakgrunnen var at ikke alle har samme forutsetninger for å forstå alt like godt. Vår tanke er at systemet, som vi har kalt Genius Locorum, skal tilpasse faktainformasjon og forklaringer i en sak basert på den unike leserens ståsted.

Nettavisen kommer til å arbeide tett sammen med de sterke fagmiljøene i Amedia, som er eneeier av Nettavisen, i utvikling av personaliseringen og utviklingen av løsningene.

Kommentarer til denne saken