Gunnar Stavrum og hans rundt 60 ansatte i Akersgata flyter på en medgangsbølge på vei inn i adventstiden. Nettavisen gikk inn i 2019 med svært ambisiøse satsinger og tøffe krav til seg selv og fra eierne, og kan nå konkludere med at de er i ferd med å levere ved årets avslutning.

Sent mandag kveld brøt avisen en ny grense i lesermarkedet i det 819.019 nettlesere ble fanget opp i telleappratene gjennom døgnet. Det er ny rekord.

Mest lest på rekorddagen: Rekordtidlig start på julepriskrigen: Disse varene er kuttet i pris

- Det er andre gang vi passerer 800.000-grensen denne høsten og en bekreftelse på at de grepene vi har tatt virker. Vi gjorde mange ansettelser ved nyttår av folk som jobber med sosiale medier, økonomi, underholdningsstoff og søkemotoroptimalisering. Nå får vi betalt med piler i lesermarkedet som har pekt opp gjennom hele året, sier sjefredaktøren.

Nettavisen overalt, hele døgnet

Foruten fire redaksjoner i Oslo (sport, livsstil, nyhet og økonomi) er Nettavisen på plass i Trondheim, Stavanger, Bangkok, Los Angeles og New York. Det sikrer en kontinuitet i nyhetsdekningen døgnet igjennom og gir et verdifullt tilfang av saker fra andre deler av Norge og andre verdenshjørner.

Oppbemanningen har gitt mersmak.

- Vi er nå i posisjon til å rekruttere nye folk innenfor områder hvor vi trenger å styrkes. Så ja, vi kommer til å gjøre ansettelser både på redaksjonell og kommersiell side i nær fremtid, bekrefter Stavrum.

Les også: 23 ting du kanskje ikke visste om Nettavisen

Økte inntekter

Økningen i antall lesere gir også utslag i kommersiell suksess.

- Veksten på nye inntektsområder er et naturlig produkt av økningen i lesere, og vi ser at både våre strategiske samarbeid på Sportspill og shoppingaktiviteter har en god vekst i 2019. Flere folk inn hos oss øker antallet som kan handle, tippe eller gjøre andre ting, sier innovasjonsdirektør Pål Nisja-Wilhelmsen i Nettavisen.

Nettavisen har også hatt en eventyrlig økning på sosiale medier, og har blant annet tredoblet antallet nettlesere sammenlignet med samme tid i fjor.

- Det er utrolig morsomt å se en så voldsom vekst på sosiale medier, også er det ekstra gøy når vi klarer å knuse andre nyhetsmedier på engasjement, spesielt når de egentlig er dobbelt så store som oss, sier redaktør for sosiale medier, Katinka Sletten.

PS: En nettleser er ikke nødvendigvis det samme som en person. En person kan lese Nettavisen med flere nettlesere, for eksempel både på pc-en på jobben og på mobilen hjemme. Samtidig kan flere personer bruke en og samme nettleser, for eksempel på pc-en hjemme eller på biblioteket.