Mediebedriftenes Landsforening (MBL) offentliggjorde tirsdag morgen norske avisers offisielle opplagstall for første halvår.

En av dem som har grunn til å smile, er Nettavisens sjefredaktør Gunnar Stavrum. Han har sett abonnementstallet ese kraftig ut, i den samme perioden han i en ukentlig spalte har fortalt om sin egen formidable vektnedgang.

Nettavisen er blant vinnerne i abonnementsmarkedet med en økning på 12,4 prosent fra tilsvarende periode i fjor, og en fortsatt økning på 6,3 prosent fra i fjor høst.

Fasiten fikk ham til å legge bort sin egen, stramme diett samme morgen som tallene kom. Det ble servert smakfulle luksusboller til de ansatte da de kom på jobb.

– Vi burde egentlig feiret med champagne, men det er litt tidlig på dagen. De siste fire årene har vi etablert en abonnementsfamilie på 21.075 faste lesere. Dette har blitt en helt ny inntektsåre som gjør oss mer robuste i vanskeligere tider, som for eksempel i starten av pandemien, fastslår Stavrum.

Personlig er han godt i rute til å nå sin personlige målsetting om å løpe maraton i spanske Sevilla på under fire timer før jul. Han har kvittet seg med 22 kilo siden forrige julemiddag og løp en halvmaraton på 1.49 under Oslo Maraton denne helgen.

Les mer: Slik går du ned 20 kilo i vekt - og blir værende (+)

Nettavisen satser hardere

Nå varsler Stavrum en eskalert satsing for å nå ut til enda flere lesere, både i det åpne markedet og det betalte abonnementsmarkedet.

– Vi er mange flere ansatte nå enn i fjor og enda flere enn året før. Det har betalt seg i form av bedre og mer aktuell journalistikk. Vi posisjonerer oss innen den løpende nyhetsdekningen og ikke minst i journalistikken i magasinform, som er det som bærer abonnementsatsingen. Våre eiere har i sommer gitt grønt lys for ytterligere investeringer og ansettelser for å ta nye markedsandeler, sier Stavrum.

Nettavisen eies av Amedia, som samlet har et abonnementstall på 768.770 (papir- og digtalabonnenter) i første halvår i år. Det er en oppgang på 0,6 prosent. I rene tall er Nettavisen (+1258 abonnenter) konsernets opplagsvinner, sammen med Bergensavisen (+1142) og Avisa Oslo (+1579).

Et Nettavisen Pluss-abonnement gir tilgang til utrolig mye og variert innhold: fra daglige tegneserier, kryssord og sudoku til ukentlige mat- og vinspalter. Hver uke svarer også noen av landets beste sexologer på lesernes spørsmål om sex- og samliv. Jevnlig publiserer vi artikler om vitenskap og historie, grundige biltester, nyttige privatøkonomi- og aksjetips, og råd fra norske eksperter innen helse og trening.

I tillegg får man tilgang til et enormt univers av sportsrettigheter med Lionel Messi og Ligue 1 i spissen, men også 5000 kamper med norsk fotball, håndball og ishockey, på Direktesport.no. Oppgraderer man til et +Alt-abonnement får man sømløs tilgang til over 70 lokalaviser på nett - med den samme innloggingen. Man kan kjøpe abonnement her.

Opplaget ned for VG


VG er stadig landets største avis med et samlet opplag (papir og digitale abonnenter) på 299.000 - det er imidlertid 4.000 færre enn i første halvår 2021. Aftenposten ligger flatt på 257.000, mens både Dagbladet og DN har økt opplaget noe:

Flere betaler for digitalt abonnement

I første halvår av 2020 kunne norske aviser på nytt vise til vekst i antall solgte abonnement registrert i opplag, og dermed en uavbrutt vekst siden 2017.

68 prosent av befolkningen over 18 år oppgir nå å ha tilgang til minst ett type avisabonnement i husstanden, uavhengig av om tilgangen skjer via papiraviser, nettaviser eller ulike kombinasjoner, skriver MBL i sin halvårsapport.

Tilsvarende andel var på 63 prosent for bare to år siden, og det viser at stadig flere har tilgang til betalte nyheter. Norske mediehus passerte i vår over én million heldigitale abonnement på sine nyhetstjenester.

Størst er veksten vi i tilgang til pluss- og premiumabonnement som VG + eller Dagbladet Pluss, og nærmere 1 av 4 oppgir nå at de har tilgang til minst ett abonnement av denne typen.