Thorleif Fluer Vikre har en hytte i Drangedal i Vestfold og Telemark. Han eier også to Tesla-elbiler, og har to ladere hjemme.
På hytta har han én lader. Etter en helgetur på hytta i november ble han overrasket da han så på fakturaen, og hvor dyrt det egentlig er å lade på hytta.
– Hytteeiere blir lurt av den nye nettleien, sier han til Nettavisen.
Det var Telemarksavisa som først omtalte saken.
Vikre er gruppeleder i Vestfold og Telemark Frp.
– Koster mer enn hurtiglading
Den nye nettleiemodellen ble innført 1. juli i fjor, og er ment til å motivere til bedre utnyttelse av strømnettet.
Beregningsmodellen består av to deler – nemlig fastledd og energiledd. Fastleddet (også kalt kapasitetsledd) er delt opp i trinn, og hvilket trinn du havner i beregnes etter gjennomsnittet av de tre timene med høyest forbruk måneden før.
Energileddet utgjøres av antall kilowattimer man bruker.
Vikres faktura havnet på 1125 kroner den måneden. Av disse er 775 kroner i ladekostnader, kun på grunn av økt nettleie, mener han.
– Jeg fant da ut at jeg like gjerne kunne dratt på en kommersiell ladestasjon og spart penger, om man ikke skrur ned strømstyrken på ladingen kraftig, sier han, og fortsetter:
– Det koster nesten mer i nettleie enn å lade på en hurtigladestasjon.
Det meste han har brukt på en hurtigladestasjon for Tesla, mener han er i underkant av 400 kroner.
Det er fordi at når ladingen av elbilen bruker så mye kapasitet, så beveger man seg oppover fastleddstrinnene. Og dermed øker nettleien også.
Strømmen Vikre har brukt for å lade bilen er altså ikke tatt med i regnestykket på 775 kroner.

Sjokktall for elbil-salget: – Kollaps
– Håpløst
Når strømkostnadene kommer i tillegg til de 775 kronene i nettleie, må han regne med et par hundre kroner ekstra i strøm.
– Da er det mye bedre å ta dieselbil til hytta, sier han og ler.
Han legger til at det går mot sin hensikt, når politikerne og regjeringen ønsker at folk skal kjøpe elbiler og ikke bruke dieselbiler.
– Det er håpløst for et hyttebruk hvor du får en så mye høyere nettleieregning på grunn av strømtoppene når du lader elbilen, sier han, og legger til:
– Det går jo litt mot sin hensikt, når man kunne fylt en full tank med diesel bare på nettleieforskjellen.
Vikre klager ikke på nettselskapet, men hvordan systemet er lagt opp.
– Olje- og energidepartementet og NVE har ikke forstått problemet eller konsekvensene, mener han.
Statssekretær Elisabeth Sæther (Ap) har gitt TA dette tilsvaret på e-post: «Strømnettet må være dimensjonert for å kunne håndtere effekttoppene i strømforbruket, som typisk forekommer på de kaldeste dagene i året. Formålet med den nye effektbaserte nettleiemodellen er å legge til rette for å utnytte strømnettet best mulig. Effektbasert nettleie gir insentiver til effektiv nettutnyttelse. Over tid vil dette gi lavere nettkostnader for strømkundene, mindre naturinngrep og færre konflikter knyttet til nettutbygging.»