*Nettavisen* Økonomi.

NHH-professor kritisk til DNB: - Har ikke fulgt med i timen

FOR DÅRLIG: NHH-professor Tor Wallin Andreassen mener det er for dårlig av Norges største bank ikke å ha bedre IT-systemer.

FOR DÅRLIG: NHH-professor Tor Wallin Andreassen mener det er for dårlig av Norges største bank ikke å ha bedre IT-systemer. Foto: Vidar Langeland (Bergensavisen)

NHH-professor Tor Wallin Andreassen er sterkt kritisk til at DNB skylder på utlånssystemene for hvorfor de ikke kunne sette ned rentene raskere.

20.07.20 10:05

BJØRVIKA (Nettavisen Økonomi): Det gikk kjapt i vår da Norges Bank begynte å sette ned renten under koronakrisen. Så kjapt at det ikke var mulig for DNB å sette ned sine utlånsrenter like raskt på grunn av bankens utlånssystemer.

Den forklaringen er ikke god nok for NHH-professor Tor Wallin Andreassen. Han har tidligere vært kritisk til kundeservicen i de norske storbankene.

- DNB er ikke bare Norges største, men også Nordens største bank målt etter markedsverdi. Størrelse har ingen verdi for kundene dersom det ikke omsettes i moderne og kundeorienterte tjenester og løsninger, sier Andreassen til Nettavisen.

Les også: Forbrukerrådet - dette bør du kreve i boliglånsrente

De beste

- Det siste forventer man at DNB har ved å kunne ansette de beste teknologi- og IT- hodene i markedet, om ikke det, kan man engasjere de beste konsulentselskapene i verden. Bankens inntjening gir rom for både å ansette og engasjere de beste, fortsetter han.

Andreassen sier at når banken feiler på noe så enkelt som å hurtig justere renten, må man undre seg på om banken har fulgt med i timen på basisfunksjonene/-tjenestene til kundene.

- Når banken i tillegg har profilert seg som IT-banken, må man ytterligere forvente at banken har de beste og mest fleksible løsningene.

Intern iver

NHH-professoren og merkevareeksperten spør om det kan være at banken har vært mer opptatt av intern effektivisering og automatisering og egen lønnsomhet. I iveren kan de ha glemt å tenke på hva som er best for kundene.

- Bank handler om IT-systemer og digitale løsninger. DNB må levere på digitale innovasjoner for bærekraftig vekst som skaper verdier for kundene, sier Andreassen.

Han mener at se selskapene og bankene som lykkes i den fremtidige konkurransen, evner å tenke fra utsiden og inn og ikke innsiden ut, som det tyder på at DNB er et offer for. Fremtiden er digital og kundesentrisk.

Les også: Setter ny renterekord i Norge

Læringspunkt

- Det betyr i praksis et bankene tenker på kundenes beste og har systemer som hurtig tilpasser seg prisendringer som er til kundenes beste. Selv i 2020 har åpenbart DNB er læringspunkt på dette området, sier Andreassen.

Nettavisen møtte DNB-sjef Kjerstin Braathen etter halvårstallene for noen dager siden for å få bekreftet at i Norges største bank er det utlånssystemene det som begrenser renteendringene.

- Dette var et teknisk element knyttet til en allerede rentereduksjon i systemet til en gitt dato. Så klarte vi å løse det gjennom at det ble gjort en stor jobb på det, svarer DNB-sjefen.

Les også: Ekspertene - dette er vinneraksjene nå

Stor jobb

- Kunne dere ikke bare reversere den gamle renteendringen?
- Vi gjorde det, men det var en ganske stor jobb å gjøre.

- Så dere ville ikke holde igjen på rentenedgangen kun for å tjene penger?
- Der tenker jeg at vi har vært tydelige i etterkant, at vi undervurderte viktigheten av tidspunktet denne gangen. Det var en ganske turbulent periode, der det første vi fikk inn av behov var avdragsutsettelser. Så mobiliserte vi og la rentejusteringene til normal tid, svarer Braathen.

- Vi har aldri vært i en situasjon der det kom så tette rentekutt at vi ikke hadde gjennomført det ene rentekuttet før det andre kom. Vi har egentlig ikke hatt bruk for det før, som gjorde at det måtte programmeres om, supplerer Midteide.

Les også: Renten i Lånekassen settes ned til det laveste nivået noensinne

Lang tid

En som også reagerer på tregheten til DNB og de andre bankene, er fagdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet.

- Det som har vært litt typisk i koronatiden, er at bankene har nølt litt og brukt lang tid på å tilpasse seg rentereduksjonen fra Norges Bank. I Norge er utviklingen i styringsrenten er avgjørende for utlånsrentene, og det tar alltid litt tid til å justere seg ned.

- Men mange banker har fått støtte og hjelp fra myndighetene. Bankene kunne derfor ha vært «kjappere på labben» med å sette ned renten, mener Jensen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag