*Nettavisen* Økonomi.

Nielsen-rapporten: Rema-fallet fortsetter

NY NEDTUR: Ole Robert Reitan og Rema 1000 fortsetter å tape markedsandeler. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix

Rema 1000 fortsetter å tape kampen om kundene, viser fersk rapport. - Bruker energien på interne stridigheter, tror professor.

10.07.19 13:26

TRONDHEIM (Nettavisen Økonomi): - Jeg tror forklaringen ligger i at kjøpmennene og hovedkontoret i Trondheim ikke oppleves å sitte i samme båt: De krangler for mye seg imellom. Dermed brukes energien på intern strid i stedet for å skape gode opplevelser for kundene. Generelt kan vi si at tilfredshet på innsiden gir tilfredshet på utsiden.

Det svarer professor Tor W. Andreassen ved Norges handelshøyskole (NHH) når Nettavisen ber ham forklare hvorfor Rema 1000 fortsetter å tape markedsandeler.

Onsdag kom Nielsens kvartalsrapport for dagligvarehandelen, og den viser at Rema 1000 mister 0,5 prosentpoeng av markedet i andre kvartal.

Reitan-kjeden har nå en markedsandel på 23,6 prosent. Også i første kvartal hadde kjeden et fall i markedsandelene på 0,5 prosentpoeng.

Klikk på bildet for å forstørre.

Tor W. Andreassen, NHH. Foto: (NHH)

- Rema 1000 slet etter Æ-lanseringen, men dette har nok ikke å gjøre med den. Jeg vil tro at dette er etterdønningene av det Dagens Næringsliv skrev om i fjor høst, sier Andreassen og viser til en lengre artikkel hvor det kom frem at flere kjøpmenn følte seg forbigått og motarbeidet av toppledelsen.

Ikke lenger millionærfabrikk

- Før var Rema 1000 en millionærfabrikk hvor det nærmest var en religiøs stemning internt. Alle kjempet for den samme saken. Nå føler mange kjøpmenn seg overkjørt og må ofte ta kostnadene for kampanjer og lignende. Klart det smitter over på resultatet.


- Men er den nedgangen vi ser så dramatisk?

- Den kommer å toppen av alt annet. 0,5 prosent av markedet virker ikke så mye, men vi snakker omlag 600 millioner kroner – noe som svekker kjedens innkjøpsmakt og gir dårligere innkjøpsbetingelser i form av dyrere varer fra leverandørene. Resultatet er et ytterligere press på marginene. Det er en selvforsterkende vond sirkel, sier Andreassen.

Rema 1000 kommenterer nedgangen på følgende måte:

- Konkurransen i norsk dagligvarebransje er knallhard og kampen om kundene pågår kontinuerlig hele året. I 2018 gikk vi mest frem blant alle dagligvarekjedene, mens vi i løpet av 2019 har gått noe tilbake. Vi er halvveis gjennom året og legger oss i selen for at flere kunder skal velge å handle hos oss de neste seks månedene. Vi ser at antallet lavprisbutikker øker mest, og at nordmenn er opptatt av bare lave priser, det lover godt for Rema 1000, sier Mette Fossum, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt.

Supermarkedene forsvinner

Frode Steen, professor i samfunnsøkonomi ved NHH mener på sin side det foreløpig ikke er kritisk for Rema 1000.

- Men det vil være synd for konkurransen i dagligvaremarkedet dersom nedturen fortsetter. Men vi er ikke der at vi kan kalle Remas fall så langt i år som en trend. Så sent som i fjor snakket vi om at trenden var snudd da de løftet seg etter et tyngre 2017, sier Steen som imidlertid ser andre trender i dagligvaremarkedet.

- Noe som nok er mer systematisk, og som vi også ser dette kvartalet, er at det blir færre supermarkeder. At det blir færre butikker med et bredt vareutvalg er en trend vi har sett lenge. Og, selv om gjennomsnittskunden tydeligvis foretrekker det norske lavpriskonseptet, og dette er blitt langt bedre på blant annet vareutvalg over tid, er det fremdeles en god andel kunder som ønsker seg flere ordentlige bredsortimentsbutikker.

I følge Nielsen-rapporten er var det i 2. kvartal 9 færre supermarkeder enn på samme tid i fjor, mens 24 nærbutikker er borte.

Prix på vei ut

Det totale antallet dagligvarebutikker gikk imidlertid opp med åtte, fordi det har dukket opp hele 42 nye lavprisbutikker. Lavprisbutikkene står nå for 68,9 prosent av den totale omsetningen i dagligvaremarkedet. En oppgang på 0,6 prosent.

Klikk på bildet for å forstørre.

PÅ VEI UT: Coop Prix taper terreng, først og fremst fordi butikkene gjøres om til Extra-butikker.

Extra er den store vekstvinneren, og har nå 14,3 prosent av markedet, en økning på 1,4 prosent fra i fjor. Et viktig bidrag til denne veksten er at Coop legger ned Prix-butikker og gjør dem om til Extra-butikker.

Coop tar totalt 0,2 prosent av markedet, noe som betyr at alle kjedene deres, med unntak av Extra og Matkroken som står på stedet hvil, taper markedsandeler.

Kiwi fortsetter mot toppen

Også Kiwi fortsetter veksten, tar nye 0,5 prosent og har nå en markedsandel på 22 prosent.

Klikk på bildet for å forstørre.

VOKSER: Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonsjef i Kiwi, er fornøyd med at kjeden fortsetter å vokse. Foto: Kiwi

- Vi setter ny markedsandelsrekord. Vi har igjen klart å øke markedsandelen, og det på svært sterke veksttall fra 2018. Det er vi fornøyde med. Kunden er sjefen, og våre 12.500 medarbeidere står på hver eneste dag for å gjøre kundene fornøyd.

- Vi er og skal alltid være den billigste lavpriskjeden, noe den ene prisundersøkelsen etter den andre har bevist, sier Kiwis kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin.

Norgesgruppen, som i tillegg til Kiwi også står bak kjedene Meny, Spar/Eurospar og Joker, opplever vekst og har nå 43,7 prosent av dagligvaremarkedet i Norge.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.