Gå til sidens hovedinnhold

Nkom ber om redegjørelse fra PostNord

Etter flere henvendelser og medieoppslag kommer Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på banen.

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har sendt brev til PostNord hvor de imøteser en redegjørelse fra selskapet.

Nkom er en utøvende tilsyns- og forvaltningsmyndighet for tjenester innenfor post og elektronisk kommunikasjon.

Deres mål er å legge til rette for et sikkert tilbud av post-og e-handelstjenester i hele landet.

I brevet skriver Nkom at de vil ha en beskrivelse av klageordning, klagesaksbehandlingen og en kopi av de skriftlige rutinene til PostNord.

I tillegg vil de ha en oversikt over antall klager og reklamasjoner fordelt på kategorier for 2019.

Denne våren har PostNord-kunder rast over kundeservicen til selskapet. Nettavisen har skrevet om knuste glass og pakker som forsvinner.

Blant annet ble Kjetils gitar fra USA borte etter at den ankom Norge. Etter at Nettavisen omtalte saken fant selskapet gitaren.

Les også: Kjetils verdifulle, amerikanske gitar forsvant sporløst underveis med PostNord: – Total mangel på kontroll

Vil avdekke om det er utfordringer på systemnivå

Nkom skriver at de ser behov for redegjørelsen på bakgrunn av antall mottatte henvendelser og medieoppslag.

– I dette tilfellet her har vi mottatt flere henvendelser fra forbrukere og vi har registrert at det har vært oppslag i media knyttet til PostNord. Derfor har vi bedt om redegjørelse, sier Daniel Hegland i konkurranseavdelingen til Nkom.

Les også: Elkjøp korrigerer gladnyhet – bonusutbetaling var en «semantisk glipp»

De ønsker også en redegjørelse for hvilke tiltak bedriften har igangsatt etter medieoppslagene.

Nkom ber videre om en beskrivelse av virksomhetens krav til forsvarlig håndtering og oppbevaring av postsendinger.

– Det vi særlig er ute etter å avdekke er om tilbyderen har utfordringer på systemnivå, både når det gjelder rutiner for håndtering/levering av postsendinger og rutiner for klagebehandling, sier Hegland.

Les også: Full ordkrig i Pizzabakeren-sak: – Han løy om sin bakgrunn

– Det er litt som å gå fra å spille obos-ligaen til å være i Champions League over natta

PostNords kommunikasjonssjef, Haakon Nikolai Olsen, bekrefter at de har mottatt brevet.

– Nasjonal kommunikasjonsmyndighet fører tilsyn med at krav fastsatt i eller i medhold av lov om posttjenester (postloven) er oppfylt. Her har vi tilsyn- og opplysningsplikt og vil selvsagt ettergå redegjørelsen med utdypende og innbringende svar, skriver han i en e-post til Nettavisen.

Han informerer og om at problemet med at pakker ble sendt i loop skal være løst.

I en pressemelding på siden deres skriver PostNord om oppstarten av en ny produksjonsmodell i Oslo.

I tillegg informerer de om at selskapet har forbedret sorteringssystemet og økt kapasiteten på Langhus-terminalen.

Under pandemiåret så selskapet bestillingene skyte til værs og pågangen har fortsatt inn i 2021.

– 23.mars hadde vi 23.000 kolli ut fra terminalen, 14.juni hadde vi 100.000 kolli ut; det er litt som å gå fra å spille obos-ligaen til å være i Champions League over natta, skriver Audun Johnsen, distriktssjef for Langhus.

I pressemeldingen skriver de at oppstarten ikke har vært noen dans på roser i og med at det krever en stor omlegging.

– Alle ansatte på Langhus har trengt betydelig tid på å bli vant med å håndtere mengden. Med en gang man får et avvik eller variasjon i strømmen så har det mye større konsekvenser nå enn hva det hadde tidligere. Det å ha alle konsekvensene eller rekkefølgene i hodet, er en treningssak for de som skal håndtere godsmengden gjennom døgnet, forteller Audun.

Nå skriver selskapet at deres leveringskvalitet endelig har begynt å stabilisere seg.

De har planlagt å tredoble kapasiteten og åpne fire nye terminaler i Drammen, Bergen, Kristiansand og Trondheim.

Les også: Byrådet har gitt midlertidig brukstillatelse til 58 boligeiere i Oslo