*Nettavisen* Økonomi.

Noen avbestilte flyreisen

Hva skjer når du skal ut og reise og oppdager at flyreisen er kansellert - uten din viten? Reiselivekspert Rolf Forsdahl svarer.

12.10.05 10:22

I det nye forbrukermagasinet til «TV 2 hjelper deg» og TV 2 Nettavisen svarer et eget ekspertpanel på spørsmål fra leserne. Leserne kan stille alle forbrukerrelaterte spørsmål til de forskjellige deltakerne i panelet.

En av ekspertene i panelet er reisebransjedirektør og juridisk rådgiver Rolf Forsdahl, som svarer på spørsmål om reiseliv.

SPØRSMÅL:

Hei,

jeg bestilte en reise med Widerøe på internett den 11. september. Reisen var fra Bergen til Torp 15. sept, med retur den 19 sept. Jeg fikk e-post om at reservasjonen var bekreftet, og jeg fikk en kvittering på reisen min. Noen dager etterpå var beløpet trukket fra kontoen min.

Da jeg ved en tilfeldighet sjekket reisen min på internett samme dag som jeg skulle reise, stod det at den var kansellert, jeg fikk litt sjokk, men trodde det bare var en feil. Jeg ringte til Widerøe, og de sa at jeg hadde avbestilt reisen min selv pr telefon inn til Stavanger kl 10:11 samme dag som jeg skulle reise. Men det hadde jeg aldeles ikke gjort. Jeg fikk nummeret til SAS Braathens (fordi jeg ble fortalt at de var de eneste som kunne svare på hvem som hadde ringt), de bekreftet også at " jeg" hadde ringt inn til de og kansellert reisen min. Men jeg hadde jo som sagt ikke ringt inn, jeg skulle reise.

Til slutt fikk jeg snakket med ei dame som hjalp meg og få reisen gyldig

igjen, slik at jeg kunne reise. Og flott er det! Men jeg spurte hva som hadde hendt, og de sa at en person hadde ringt inn å kansellert altså min reise. De visste ikke hvem det var, kun når denne personen hadde ringt. Jeg lurer på om du har hørt om et slikt tilfelle før? For jeg trodde dette ikke skulle gå an! Hvis SAS Braathens eller Widerøe har gjort en feil når denne personen ringte inn og kanskje skulle avbestille sin egen reise, men at flyselskapet gjorde en feil og kansellerte min reise i stedet, burde ikke jeg få mer enn en beklagelse? Jeg sendte til og med en klage til SAS Braathens pr e-post, men jeg tror de ikke tar dette alvorlig.

For min del så tar jeg dette meget alvorlig, og det føles som om jeg ikke

burde bry meg mer om det. Men jeg liker ikke dette her. Det burde ikke gå an. Selv om jeg fikk reisen min tilbake, så er dette en alvorlig sak de burde sjekke ut. Ikke bare "la det gå"!

Mvh Siri

SVAR:

Stygg sak - enten har de slettet feil rise eller så har en annen enn deg ringt og avbestilt din reise. Om det er det siste som har skjedd: Det er klart at du har alle rettigheter på din side om slikt skulle skje. Men du kan få bevisproblemer dersom flyselskapene ikke vil tro på at du selv ikke har avbestilt - i denne saken slapp du tydeligvis det. Men det at det ikke foretas noen identitetskontroll ved avbestillinger er bekymringsfullt - vanligvis forlanges det at man oppgir et reservasjonsnummer som bare den som bestiller reisen har tilgang til. Enten har noen klart å finne ditt reservasjonsnummer, eller så har man overtalt "noen i systemet" til å slette reisen til tross for at reservasjonsnummer ikke kunne oppgis.

Det mest sannsynlige er vel at man har slettet gal reise. Men det ville jo vært like alvorlig for deg om du ikke hadde oppdaget hva som hadde skjedd. Også her har du selvsagt alle rettigheter på din side - men juridiske krav er ikke det samme som en gyldig flybillett...

Jeg er enig i at flyselskapet burde undersøkt saken ordentlig og gitt deg en forklaring og også en beskrivelse av hva de har tenkt å gjøre for at slikt ikke skal skje i framtiden. Du har faktisk gjort dem en tjeneste ved å peke på en farlig svakhet i systemet deres, og det burde tilsi et bedre svar enn hva du tydeligvis har fått. Noen "tort- og svie”-erstatning har du ikke krav på om du skulle håpe på det, og flyselskapene har nok ikke for vane å gi mer enn de etter loven må.

Mvh Rolf Forsdahl

Send inn flere spørsmål til ekspertpanelet vårt her .

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.