Gå til sidens hovedinnhold

Nordfjord må punge ut 70-80 millioner kroner i året til Rema: - Utpressing

Det hindrer konkurranse, mener Anders Nordstad.

- Det er mye makt samlet på få hender, sier Nordstad, som er generalsekretær i Norsk Bonde- og Småbrukarlag, til Nettavisen.

Nordfjord Kjøtt betaler betydelige bidrag i form av «aktivitetsrabatter, eksponeringskostnader, markedsstøtte, m.v.», skriver revisor Jetmund Thornes i årsregnskapet til Nordfjord Kjøtt for 2020. Kostnadene utgjør 70-80 millioner kroner i året.

Både Nationen (krever abonnement) og Anders Nordstad omtaler dette, og omtaler det som ren betaling for hylleplass.

- Det egentlige ordet er utpressing, sier Nordstad.

Han påpeker at de tre kjedene vi har i Norge - Rema, Coop og Norgesgruppen, i stor grad har knyttet til seg faste leverandører. Nordfjord leverer kjøtt til Rema, Fatland til Coop og Nortura hovedsakelig til Norgesgruppen.

- Leverandørene vet jo at om de ikke betaler det kjedene vil ha, så får de ikke distribuert og solgt varene sine, sier Nordstad.

Han er sikker på at Nortura og Fatland betaler enda mer til henholdsvis Norgesgruppen og Coop enn det Nordfjord betaler til Rema 1000.

Lenger ned i saken kan du lese hva leverandørene og Rema 1000 svarer.

Les også: Oda tar opp kampen med lavpriskjedene: - Skal alltid matche prisene

Mindre konkurranse

- Det er negativt at Fatland, Nordfjord og Nortura ikke kommer til i alle kjedene, det ville gitt mye mer mangfold om alle kunne selge produkter i alle butikker. Men i dag vet leverandørene at de bare har én hovedkanal, sier han.

At leverandørene i så stor grad er knyttet til én og én kjede, gjør at det blir mindre utvalg i dagligvarehyllene.

- Kjedene styrer i dag hver sin lukkede infrastruktur, fra grossist til detaljist til distribusjon. Det blir ikke konkurranse, fordi det er nærmest umulig for nye leverandører å etablere seg, påpeker Nordstad.

Han mener makten til kjedene i større grad burde vært brukt til å forhandle ned prisen på varene. For de pengene for eksempel Nordfjord bruker på «aktivitetsrabatter, eksponeringskostnader og markedsstøtte» kommer ikke forbrukerne til gode på noe vis.

- Jeg mener at en rabatt man forhandler seg fram til i kampen mellom leverandører, bør tilkomme forbrukeren. Ingen andre enn kjedene tjener på dette, påpeker han.

Les også: Historisk nedgang for dagligvarebransjen: - Det kan jeg ikke huske

- Styrker EMV

Nordstad stiller også spørsmål til hva pengene egentlig går til.

- Jeg tror pengene brukes til å styrke egne merkevarer (EMV), investering i eiendom og internasjonaliseringsstrategi. Særlig Rema 1000 og Norgesgruppen investerer stort i Sverige og Danmark, sier han.

Nordstad er imidlertid bekymret for hvordan bidrag til «aktivitetsrabatter, eksponeringskostnader, markedsstøtte» påvirker de som produserer maten.

- Jeg er bekymret for den økonomiske situasjonen for det norske jordbruket. Pengene leverandørene må betale for å kunne selge varene, må jo hentes inn tidligere i verdikjeden, sier han.

- Det fører til at norske bønder får dårligere betalt for det de produserer, påpeker Nordstad.

- Kunnskapsløse

Daglig leder Geir Egil Roksvåg i Nordfjord sier til Nettavisen at de ikke kjenner seg igjen i påstandene fra Anders Nordstad.

- Vi har hatt et langt og godt samarbeid med våre bønder og med Rema 1000 i over 40 år, og har alltid jobbet for å produsere gode varer av høy kvalitet, helt ut til den norske forbruker, skriver han i en e-post.

Roksvåg har ikke besvart spørsmålet om hva de mener om kostnaden de må ut med for «aktivitetsrabatter, eksponeringskostnader, markedsstøtte, m.v.» og hva dette gir dem.

Rema 1000 har også blitt forelagt kritikken fra Nordstad, samt spørsmål om de 70-80 millionene Nordfjord betaler for å få eksponert varene sine i Remas butikker.

- Anklagene fra Nordstad har ingen rot i virkeligheten og virker kunnskapsløse. Dette er del av helt normale betingelser hos dagligvareaktører, svarer presseansvarlig Torkel Fjørtoft i Rema 1000.

- Betaler ikke for hylleplass

Reinert Horneland, daglig leder for Fatland salg, avviser at de betaler for hylleplass hos Coop.

- Det vi kan si er at vi betaler for «joint marketing», men vi går ikke inn på prisen, sier han til Nettavisen.

Joint marketing innebærer at leverandør og kjede går sammen om markedsføringsaktiviteter med den hensikt å selge mer av leverandørens vare. Eksempler på dette er eksponering i kundeaviser kombinert med prisnedsettelse, skriver Norgesgruppen på sine nettsider.

Les også: Coop gjør endringer etter Nettavisen-avsløringer

- Så dere betaler ikke for aktivitetsrabatter, eksponeringskostnader, markedsstøtte?

- Det har jeg ikke sagt. Men det er feil å si at man betaler for hylleplass, påpeker han, og viser til formuleringen til Nationen og Nordstad.

Anette Ivsett, kommunikasjonsrådgiver i Nortura, sier at de ikke har praksis for å dele informasjon om kundeforhold, derfor har de ikke ytterlige kommentarer til saken.