*Nettavisen* Økonomi.

Nordmenn blir lurt trill rundt på nett

Forbrukerrådet fikk i 2018 61.000 henvendelser fra norske forbrukere. De fleste klagene gjelder falske nettbutikker. Foto: Colourbox

139 nettbutikker er svartelistet av Forbrukertilsynet og nordmenn lar seg lure.

10.04.19 07:08

Forbrukerrådet fikk i fjor tett på 61.000 henvendelser fra norske forbrukere.

Pia Høst i Forbrukerrådet forteller til Dagens Næringsliv at sakene som oftest går igjen handler om falske nettbutikker som reklamerer med kjente og dyre merkenavn.

Les også: Olav Thon misbrukt i nettsvindel: – Vi skal anmelde

– Om nordmenn er naive? Jeg vet ikke, men nordmenn er nok generelt ganske godtroende. Vi har tillit til hverandre og i Norge er det jo mye som fungerer godt. Da tenker man kanskje ikke på at det faktisk finnes folk der ute som lever av å lure andre, sier Pia Høst, underdirektør i Forbrukerrådet.

Forbrukertilsynet har definert 139 nettbutikker som falske.

Les også: Kjendislege Wasim Zahid utsatt for omfattende kortsvindel

– Generelt er det jo slik at dersom man får et tilbud som er for godt til å være sant, da skal man styre unna, sier hun blant annet til Dagens Næringsliv.

På Forbrukerrådets nettsider får du gode råd om hvordan du avslører de ulike typene for nettsvindel og du finner også en sjekkliste for for å styre unna falske nettbutikker.

Du bør alltid være skeptisk før du handler på ukjente nettbutikker. Husk at det er enkelt å opprette en nettside som ser relativt profesjonell ut, skriver Forbrukerrådet blant annet.

Les også: - Kjærestesvindel øker i juletiden

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.