Norge har høyest andel flypassasjerer på forretningsklasse.
- Det norske markedet for vårt forretningskonsept, Club World, er nesten dobbelt så stort som det danske, men også større enn det svenske, sier Sam Heine, sjef for British Airways i Norge og Danmark til Aftenposten.
Ifølge Heine har British Airways investert 200 millioner pund i Club World. Han betrakter det norske markedet som mindre konjunkturavhengig enn for eksempel det svenske, som i stor grad preges av tele- og IT-kunder.
Også Lufthansa har lagt merke til forskjellen.
- Norge er størst på forretningsreiser i Norden, både i form av volum og relativ andel av passasjerene, sier Gro Dieserud Smit, sjef for Lufthansa i Norge.
Hun legger til at mange har byttet ut de tradisjonelle businessbillettene til europeiske byer med dyrere økonomibilletter med samme fleksibilitet. Også Lufthansa har nå investert 300 millioner euro i et nytt businessklassekonsept.
