Gå til sidens hovedinnhold

Nordmenn flyr dyrest i Norden

Norske forretningsfolk sitter langt oftere på rett side av gardinen enn sine nordiske kollegaer.

Norge har høyest andel flypassasjerer på forretningsklasse.

- Det norske markedet for vårt forretningskonsept, Club World, er nesten dobbelt så stort som det danske, men også større enn det svenske, sier Sam Heine, sjef for British Airways i Norge og Danmark til Aftenposten.

Ifølge Heine har British Airways investert 200 millioner pund i Club World. Han betrakter det norske markedet som mindre konjunkturavhengig enn for eksempel det svenske, som i stor grad preges av tele- og IT-kunder.

Også Lufthansa har lagt merke til forskjellen.

- Norge er størst på forretningsreiser i Norden, både i form av volum og relativ andel av passasjerene, sier Gro Dieserud Smit, sjef for Lufthansa i Norge.

Hun legger til at mange har byttet ut de tradisjonelle businessbillettene til europeiske byer med dyrere økonomibilletter med samme fleksibilitet. Også Lufthansa har nå investert 300 millioner euro i et nytt businessklassekonsept.

Reklame

Denne eksklusive motebutikken har salg bare én gang i året