Se intervju øverst i saken: Har en krystallklar beskjed til butikk-kundene.
Ettersom smittetilfellene i Norge har skutt i taket og Norge er nå det fjerde mest smittede landet i verden, har nordmenn begynt å hamstre i ekstreme mengder.
Følg Nettavisens livestudio om koronaviruset her.
Fyller sekker
På Nesodden er det i skrivende stund ikke påvist ett eneste smittetilfelle. Men på den lokale butikken er det overfylt med folk med munnbind og engangshansker. Handlevognene fylles med dopapir, tørrvarer og vaskeartikler.
Les mer: Skoler i hele landet stenges
Inne i Oslo er det også langt fra stille. Rema 1000 i Nydalen opplever tomme butikkhyller, og en ansatt opplyser til Nettavisen at de «aldri har opplevd lignende». De er pålagt å bruke hansker på jobb, og sier de ikke får nye varer før neste uke.
På Fredensborg i Oslo er også en butikk stappet full midt på dagen og folk fyller opp sekker og poser med varer.
Artikkelen fortsetter etter målingen.
Kaller inn ekstra mannskap
På Kiwi i Kværnerbyen i Oslo sentrum var det flere titalls mennesker i butikken for å fylle handlekurver- og vogner i tidsrommet 11.50 – 12.10 torsdag. På et tidspunkt var det ikke ledige kurver ved inngangsporten til selve butikkdelen.
Nettavisen får opplyst at det er kalt inn ekstra mannskaper, kassene i butikken var fullt bemannet og det var køer i alle i de rundt 20 minuttene vi var der. Normalt på denne tiden er det knapt folk der på denne tiden.
Les også: Sjeføkonom om børskollapsen: - Gjør du dette nå, så tjener du penger (+)
Det var ikke nevneverdig mangel på noen varer, men i butikken pågikk det også hektisk varepåfylling av flere ansatte. Det var også vaskepersonell som vasket hyllekanter og håndtak, glass og prislister ved frysediskene.
En butikkansatt sier til Nettavisen at hun opplever det som kaotisk og uvirkelig, og sier at det har vært en svært hektisk dag så langt.
På Kiwi i Kværnerbyen er det også hamstretilstander. Der var det tomt for kjøttdeig midt på dagen.
Les også: Fotballen i Spania tar korona-pause
Hverken Kiwi eller dagligvaregiganten Norgesgruppen ønsker å kommentere enkelttilfeller, men bekrefter trenden.
– Vi ser at det er økt salg spesielt på langtidsholdbare varer. Det er viktig for oss å oppfordre at folk handler kun det de trenger, for da har vi nok varer.
– I den grad det er utsolgt, så er det som regel midlertidig. Sammen kan vi sørge for at det ikke blir tomme hyller, sier kommunikasjonssjef Kine Søyland i Norgesgruppen.
Les mer: Innfører rasjonering på Paracet
– Nok til alle
Torsdag kommer det en felles pressemelding fra Coop, Norgesgruppen, Rema 1000, Virke dagligvare og NHO service og handel. De garanterer at det er nok dagligvarer til alle.
– Det er ikke grunn til å bekymre seg over mangel på dagligvarer, står det i pressemeldingen.
Ifølge dem har de nok varer både i butikkene og på lager, og de har fortsatt god tilgang på varer fra leverandører.
– Det er ikke noe tilsier varemangel i Norge. Hamstring er unødvendig og kan skape utfordringer. Om alle handler som normalt, er det nok varer til alle, skriver kjedene.
På en pressekonferanse torsdag formiddag uttalte også byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen (Ap):
– Det er ingen grunn til å hamstre dagligvarer.
På pressekonferansen ble det informert om situasjonen i Oslo, samt konkrete råd om hvordan befolkningen nå skal forholde seg.
- Klar over samfunnsansvaret
Leveringstjenester for mat kan bli betydelig viktigere fremover og gjør nå en rekke tiltak for å være forberedt på situasjonen.
– Vi er forberedt på at etterspørselen vil kunne øke fremover. Koronaviruset er vår aller øverste prioritet nå. Vi forstår at tjenestene våre er viktigere enn noen gang, med så mange nordmenn som er isolert hjemme, forteller Myhre til Nettavisen.
– Dette er en rolle vi er veldig forberedt på å fylle nå, og vi gjør mange tiltak for å gjøre dette på best mulig måte, både ovenfor kunder, partnere og alle ansatte.
Det skal ikke være noen utfordringer med bemanning av leveringstjenestene enda.
– Vi er godt bemannet og vi er forberedt på å øke kapasiteten om det er behov for det. Enn så lenge er vi veldig positive til at vi skal kunne klare å håndtere økt etterspørsel.
I tillegg til å være forberedt på å øke bemanningen forteller Myhre at de gjør tiltak for å beskytte de ansatte mot smitte.
– Det er kjempeviktig for oss at budene er trygge på jobb. Selvfølgelig har vi innført en rekke ekstra hygiene-rutiner for budene våre, men det vi også innfører nå er at alle kunder kan benytte seg av kontaktløs levering, sier Myhre.
– Da opplyser man om dette i kommentarfeltet når man bestiller, så kan de som sitter i karantene eller ikke ønsker å komme i kontakt med andre få levert mat.
Nortura: - Produksjonen vår går som normalt
Nortura er selskapet bak noen av av markedets mest kjente landbruksvarer, som Prior og Gilde. De opplyser til Nettavisen at produksjonen går helt som normalt.
- Det er riktig at vi har opplevd en stor salgsøkning på enkelte produkter innenfor kategorien langtidsholdbar mat på rundt 50 prosent. Vi er ikke i ferd med å gå tomme og produksjonen vår går som normalt. Vi har alltid råvarer til langtidsholdbar mat på lager, slik at vi er i stand til å håndtere situasjoner som dette, sier assisterende kommunikasjonsdirektør Eskil Pedersen til Nettavisen.
- Selvsagt må vi ta forbehold om at det kan bli krevende å sikre enkelte produkter hvis salget er unormalt høyt over tid, men per i dag er altså ikke dette en utfordring. Vi støtter opp om oppfordringen til handelen om å ikke hamstre - det er nok matvarer til alle, påpeker han.
Nortura kan som alle andre selskaper påvirkes av de strenge tiltakene som nå iverksettes:
- I den grad Nortura skulle bli påvirket i framtiden så handler det først og fremst om hvordan det påvirker den daglige driften hvis medarbeidere må være hjemme fra jobb. Per nå utgjør ikke dette noen utfordring for oss. Men vi ser nå på hvordan vi får til praktiske løsninger for medarbeidere som møter utfordringer som følge av stengte skoler og barnehager.
- De gjør nå flere tiltak for å sikre sin produksjonskapasitet:
- Fabrikker skal ikke ta imot eksternt besøk med mindre det er forretnings- og driftskritisk. Dette tiltaket har også en hensikt i å begrense bruken av verne- og engangsutstyr.
- Vi har forsterket våre allerede strenge hygienerutiner og renhold på fabrikk.
- Vi følger opp våre underleverandører når det gjelder leveranser av innsatsfaktorer som hygieneutstyr.
- Vi gjør likevel risikovurderinger av hvilke produkter vi må prioritere å få ut til forbrukerne hvis det blir nødvendig å redusere produksjonskapasitet.
- Disse tiltakene handler om å begrense muligheten for at medarbeidere blir syke og må være hjemme fra jobb. Myndighetene beskriver det som usannsynlig at korona kan smitte fra mat eller emballasje.