*Nettavisen* Økonomi.

Norge i elfly-kappløp med Canada: - Vi skal vinne

UTÅLMODIG. Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) vil se kommersielle elfly lette i Norge så fort som mulig. Foto: Magnus Ekeli Mullis

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) tror det kun er få år til vi får se kommersielle elfly i Norge.

08.05.19 14:41

STAVANGER (Nettavisen Økonomi): Mandag meldte Nettavisen Økonomi at Stavanger lufthavn Sola vil bli Norges første til å kunne ta imot operasjonelle elfly. 40 millioner kroner i prosjektstøtte fra Enova betyr at flyplassen kan være klare så tidlig som i 2022, ifølge Avinor.

Nyheten gleder klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V), som kniver med den kanadiske miljøministeren Catherine McKenna om å bli først i verden til å kommersialisere elfly.

- På G7-møtet i Frankrike i helgen fortalte McKenna meg at et kanadisk selskap ikke er mange år unna en elfly-rute mellom Victoria og Vancouver, sier Elvestuen og fortsetter:

- Det er en veldig god konkurranse - men vi skal vinne.

Klikk på bildet for å forstørre.

SATSER. Elfly AS fra Bergen bestilte nylig 18 elfly fra den amerikanske produsenten Bye Aerospace. I april bestilte norske OSM Aviation 60 elfly fra samme produsent. Modellen på illustrasjonsbildet er amerikanernes minste elfly, eFlyer 2. Foto: Elfly AS

Harbour Air vil ha passasjerfly om to år

Kanadiske Harbour Air skal kjøre testflyvninger av sine elfly senere i 2019, og har store ambisjoner om å bli verdens første til å gjennomføre kommersielle elflyvninger. Flyselskapet håper å ønske passasjerene velkommen på kortere elektriske flyturer så tidlig som i 2021 eller 2022.

Harbour Air flyr cirka 30.000 flyturer i året og har 12 ruter mellom blant annet Seattle, Vancouver og Victoria.

Den kanadiske klima- og miljøministeren Cathrine McKenna er en stor tilhenger av elektriske kjøretøy. På G7-møtet i Frankrike fikk McKenna og Elvestuen god tid til å utveksle ideer:


Her til lands har Avinor satt ambisiøse mål om at Norge skal være det første landet i verden der elfly har en betydelig markedsandel. Målsetningen er at alle innenriksflyvninger i Norge er elektriske innen 2040. Men når kommer det første batteridrevne passasjerflyet?

- Det er bare noen få år fram i tid. Så er det klart at det vil være mindre fly, men det er en start. Kortbanenettet vi har er velegnet for elektriske fly, og infrastrukturen i Norge byr på en mulighet som vi bør ta. Nå kan vi vise verden at det er mulig. Mange blir overrasket over hvor fort det kan skje. Det neste etter det må være å få en gradvis elektrifisering av de større flytypene, sier klima- og miljøminister Elvestuen.

Klikk på bildet for å forstørre.

SJØFLY. Harbour Air skal omgjøre samtlige sjøfly til en helelektrisk kommersiell elfly-flåte. Foto: Harbour Air

Les mer: Norwegian: Passasjervekst på 3 prosent i april

- Ingenting er bedre enn intern kniving

Stavanger lufthavn Sola har peilet ut ruten Stavanger-Bergen som en aktuell rute for de første elflyvningene. Distansen er kun 16 mil, og rundt 550.000 passasjerer flyr strekningen årlig.

Klima- og miljøminister Elvestuen sier han tidligere har tenkt at strekningen Bodø-Røst har vært den ideelle ruten for Norges første kommersielle elfly. Men med mandagens nyhet fra Stavanger har ministeren måttet revurdere.

- Lufthavnen i Stavanger skal tidligst i 2022 ha infrastrukturen for elfly på plass. Høres det for tidlig ut?

- Nei, elflyene kommer hele tiden nærmere. Det er ikke lenge siden vi snakket om at de første flyvningene ville komme mot slutten av 2020-årene. Så meldte Widerøe at de ville sette elfly i kommersielle ruter enda tidligere. Nå sier Stavanger at de kan være klare for avganger og ankomster i 2022. Teknologiutviklingen er der, og det er stadig flere som kommer på banen for å konkurrere om å være først. Ingenting er bedre enn intern kniving mellom Stavanger og Bergen på dette området, sier ministeren.

- Hva er den største utfordringen ved å kommersialisere flyvningene i Norge?

- Den teknologiske utviklingen går fortere enn noen hadde forestilt seg. Det er ikke noen store barrierer, slik jeg ser det akkurat nå. Men man trenger sterk vilje over tid. Og så må vi være forberedt på at noe kan komme i veien. Det er alltid et samspill mellom dem som ønsker å gå foran, regelverket og politisk vilje. Politisk vilje er det definitivt, sier Elvestuen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag