*Nettavisen* Økonomi.

Norge vinner i turistkampen

Norsk reiseliv legger bak seg et knallår og står igjen som en av vinnerne i Europa.

11.01.06 16:12

Norske hoteller kan notere seg en vekst i antall overnattingsgjester på seks prosent i 2005. Det er den høyeste veksten på mange år, og høyere enn veksten i Europa samlet.

Tall fra Transportøkonomisk institutt viser at det var mer enn 3,8 millioner gjester som overnattet i Norge i 2005. I tillegg er det notert 1,25 millioner dagsreiser til Norge i 2005.

Mye av veksten skyldes en økning i antall kurs og konferanser. I tillegg er det en sterk vekst med besøk fra Sverige, Finland og Storbritannia.

Italienerne svikter Norge
Antallet turister fra Danmark, Italia og USA ble svakere. Størst prosentvis nedgang er det i turismen fra Italia. Ved årsskiftet var det registrert 46.000 turister fra Italia. Det er 20 prosent mindre enn i 2004.

Direktør Sandra Hovland i Innovasjon Norge vet ikke hvorfor italienerne sviktet Norge i fjor.

- Nei, vi har aldri hatt så mye turisme fra Italia, og da skal det ikke så mye til før det blir prosentvise store svingninger, sier Hovland til TV 2 Nettavisen.

Hovland er selv født i Italia, og kom til Norge da hun var 18 år.

Klar for storsatsning
I statsbudsjettet ble det satt av 70 prosent mer penger til markedsføring av Norge som turistmål. Invasjon Norge styrer nå 172,5 millioner kroner som skal brukes i markedsføringen.

I slutten av februar lanserer Innovasjon Norge sin nye strategi for å kapre flere turister.

Ifølge direktør Hovland er det stort potensial for å friste flere nordover. Det meste av satsningen vil bli rettet mot Sverige, Danmark, Tyskland og Storbritannia, men Hovland tror også mye kan hentes i Sør-Europa.

- Italia, Frankrike og Spania er land vi ønsker å satse på, sier Hovland.

- Dere skal nå legge frem en ny strategi. Er det nødvendig å endre strategi?

- Jeg konstaterer at vi har en jobb å gjøre, sier Hovland.

Hun sier utfordringen blir å få mest mulig for pengene, men tror ikke det blir snakk om reklamekampanjer på TV av typen Malaysia, Arabiske Emirater og Kroatia har satset på hos CNN og andre globale tv-kanaler.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.