Kampen mot bompenger har kostet blod, svette og førerkortet for Cecilie Lyngby.
Som leder av Folkets parti har Oslo-kvinnen gjort karriere på sin motstand mot bompenger og er en kjær stemme i samfunnsdebatten for mange av landets bilister.
Til daglig representerer hun partiet, som tidligere het Folkeaksjonen nei til mer bompenger, i Oslo bystyre. Til høstens valg er hun også partiets ordførerkandidat.
Derfor var det ikke særlig forventet å finne et intervju med Lyngby i årsrapporten til bompengeselskapet Fjellinjen. Særlig oppsiktsvekkende er det at hun ser ut til å åpne døren for bompengefinansiering:
– Jeg skjønner ikke hvorfor de har lagt hovedfartsåren igjennom Oslo sentrum. Hvis man bygger et alternativ som avlaster sentrum, kan jeg akseptere bompenger for å finansiere veien. Men da skal bommen vekk når veien er ferdig finansiert, sier Lyngby til Fjellinjen.
Det står i sterk kontrast til hva Folkets parti går til valg på, ifølge egne nettsider:
«Folkets Parti er imot enhver bomfinansiering av offentlige veier. Bygging og vedlikehold av vei skal finansieres ved offentlige bevilgninger og ikke ved brukerbetalinger som bompenger eller veiprising».
– Hvis vi hadde fått til en vei rundt Oslo sentrum, så ville vi kuttet trafikken i sentrum med over 30 prosent, forteller Lyngby når Nettavisen tar kontakt.
– Men du går jo til valg på å være mot bompenger?
– Jeg går til valg på at vi er mot bompenger. Men frem til 2017 var egentlig alle i Oslo fornøyde. Da var det sånn at hvis du kjøper en el-bil, så slapp du bompenger. Men nå har det tatt helt av og man krever bompenger av alle mulige grunner.
– Hvordan blir det mindre bompenger om du skal finansiere enda en vei med nettopp bompenger?
– Nei, dette er bare hvordan vi ville løst det. Nå er det sånn at man skrur opp prisene hele tiden med forskjellig forklaring. Vår løsning er lav takst, at alle bompengene går til veibygging og at bommen rives når veien er ferdig.
– Folk synes det er OK med bompenger så lenge alle pengene går til veien som bygges og taksten er lav, mener Lyngby nå.
– Et useriøst parti
Det nye standpunktet vekker reaksjoner fra Lyngbys politiske motstandere på Rådhuset.
– Dette bekrefter jo at bompengepartiet - eller Folkets parti - befester sin rolle som et useriøst parti i Oslopolitikken. Her kommer de med et forslag som i praksis undergraver hele deres eksistensgrunnlag, sier bystyrerepresentant for Venstre i Oslo, Marit Vea til Nettavisen.
Venstre-politikeren stopper ikke der:
– Dette er et parti som er tuftet på at de ikke skal ha bompenger, og så sier hun at de skal ha bompenger. Jeg tror egentlig Oslo bystyre er bedre uten det partiet, så for meg er det helt greit, sier hun oppgitt.
– Fundamental mangel på kunnskap
Eivind Trædal som leder Samferdsels- og miljøutvalget for MDG i Oslo er heller ikke særlig imponert:
– Det er naturligvis interessant at partiet som tidligere het Folkeaksjonen nei til mer bompenger nå åpner for bompenger. Men det er jo fascinerende at de kun er for bompenger dersom det går til et unyttig prosjekt, sier Trædal til Nettavisen.
Han mener Lyngbys forslag til bompengefinansiert vei er helt bak mål:
– Utspillet til Lyngby avslører en fundamental mangel på kunnskap om trafikkmønstrene i Oslo. Tidligere anslag har vist at bare 15 prosent av trafikken på E18 inn til byen er gjennomgangstrafikk. Dessuten har vi jo allerede en tunnel under sentrum, finansiert av bompenger.