Norgesgruppen blir stadig større

Konsernsjef Runar Hollevik i Norgesgruppen.

Konsernsjef Runar Hollevik i Norgesgruppen. Foto: (NTB scanpix)

Konsernet bak Kiwi, Meny, Spar og Joker kontrollerer allerede nesten halvparten av det norske dagligvaremarkedet. Nå er de blitt enda større.

28.03.19 09:21

Norgesgruppen vokste 3,3 prosent i 2018, mens den totale veksten i markedet var på 2,8 prosent.

"Det betyr at Norgesgruppen tar markedsandeler i 2018 med flere handler per dag og større handlekurver", skriver selskapet i årsrapporten.

Med andre ord er Norges suverent største dagligvarekonsern blitt enda større, også sammenliknet med sine konkurrenter.

Søkkrike

Giganten, som kontrolleres av den søkkrike Johannson-familien, kontrollerer 43,2 prosent av det norske dagligvaremarkedet. Det setter konkurrentene Rema 1000, med en markedsandel på 23,7 prosent, og Coop (29,3 prosent) fullstendig i skyggen.

Den dominerende posisjonen til konsernet gjør at selskapet følges med argusøyne. Konkurrentene mener de utnytter størrelsen sin til å få bedre avtaler med matprodusentene og skvise de andre kjedene.

– Vi har en konkurrent i dette markedet som har en stor og dominerende plass, og klarer å forhandle frem bedre innkjøpsbetingelser enn det vi og Coop får. Hadde vi hatt de samme betingelsene, ville vi tvert gitt det ut som priskutt til våre kunder, uttalte kommunikasjonsdirektør Mette Fossum i Rema 1000 om Norgesgruppen til NRK i fjor.

Coop og Rema mener de taper milliarder på det de mener er urettferdig konkurranse mot gigante.

Tjener penger

Totalt var driftsinntektene til Norgesgruppen 87,8 milliarder kroner i 2018, mot 85,6 milliarder i 2017. Resultat før skatt var 2,4 milliarder kroner, mot 2,0 milliarder kroner året før.

- I 2018 har våre konkurrenter etablert flere butikker enn oss, mens vi har konsentrert oss om å forbedre og utvikle eksisterende butikker. Etableringstakten vil øke noe fremover med butikker som er tilpasset sitt kundegrunnlag lokalt, skriver Runar Hollevik, sjef i Norgesgruppen, i årsrapporten.

Kiwi størst

Kiwi er Norgesgruppens suverent største kjede, og står også for mesteparten av veksten til konsernet. Kiwi-kjeden hadde faktisk aller størst vekst i markedet i 2018 basert på eksisterende butikker (4,1 prosent).

Les også: Ekspertene tror Iceland vil få iskald mottakelse i Norge

Norgesgruppen melder også om fremgang for de andre kjedene i konsernet.

Selskapet viser blant annet til at Joker var vekstvinneren i nærbutikksegmentet. Kjeden fikk flere kunder og solgte flere varer i 2018. Joker var tredje best i bransjen på sammenlignbar vekst med 1,5 prosent.

Konsernet skriver videre at supermarkedkjedene Meny og Spar oppnådde den beste veksten blant aktørene i sitt segment.

"Meny økte antallet handler per butikk i 2018, og kundene kjøpte flere varer. Kjeden hadde et meget positivt siste halvår og var vekstvinner enkelte måneder. SPAR hadde høy kundevekst i 2017 og beholdt kundene i 2018. I tillegg handlet også kundene til SPAR mer", heter det.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.