*Nettavisen* Økonomi.

NorgesGruppen kutter ytterligere 50 tonn med plast

Kiwi bytter ut plastbestikket med bestikk i tre. Foto: Kiwi

Kiwi og Meny dropper både bestikk og sugerør i plast fra alle sine butikker.

05.05.19 15:39

Det skriver kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i en e-post til Nettavisen. Også Meny, som også er del av NorgesGruppen, dropper plasten.

– Vi ønsker ikke å bidra til at plast flyter rundt på stranda og i parken. Vi tar vår del av ansvaret og fjerner engangsartikler i plast på typiske piknik-produkter, og erstatter med bedre alternativer, sier miljøansvarlig Erik Halstensen i Meny til NTB.

Dette vil ifølge Meny utgjøre en plastreduksjon på 11 tonn i året.

EU-parlamentet stemte i mars for å forby bruk av engangsplast som q-tips, sugerør, plastbestikk og andre engangsartikler av plast fra 2021.

Hanne Fjeldstad, kommunikasjonsansvarlig i Unil, skriver i e-posten at det blir et betydelig kutt i plastbruken når sugerørene, engangsbestikket, samt emballasje droppes.

- Totalt for NorgesGruppens kjeder vil endringen fra plast til tre på engangsbestikk og emballasjen føre til nesten 45 tonn mindre plastavfall, basert på salgstallene fra 2018. For sugerørene med emballasje utgjør reduksjonen nesten 8 tonn, skriver kommunikasjonsansvarlig Hanne Fjeldstad i Unil, som har ansvar for NorgesGruppens egne varemerker.

Klikk på bildet for å forstørre.

Ifølge Arvin vil Kiwi-butikkene være tomme for plastbestikk og sugerør i plast i løpet av 2019. Foto: Kiwi

De påpeker at det vil kunne ta noe tid før produktene som allerede er i butikk vil være solgt ut. Arvin opplyser samtidig overfor Nettavisen at det allerede er tomt for plastproduktene i noen butikker, slik at de er byttet ut, og at de fleste vil ha gått over til trebestikk og sugerør av papp i løpet av sommeren. Hun sier at kjeden vil være tomme for plastsugerør og plastbestikk i løpet av 2019, og mener Kiwi og NorgesGruppen med dette vil være først ut.

- Grønne av misunnelse?

Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge påpeker overfor Nettavisen at de, i likhet med alle kjedene, skal fase ut engangsproduktene i plast.

- Coop har fulgt forslagene til nytt EU-direktiv tett og har allerede lagt planer for utfasing. Vår lavpriskjede Extra, og resten av Coop vedtok for 1 år siden en ny emballasjestrategi, som nettopp sier at vi skal redusere bruken av plast og finne mer miljøvennlige emballasjematerialer. Forslaget fra Regjeringen er derfor helt i tråd med det arbeidet vi allerede er godt i gang med, og et forslag vi heier på.

Hvem som kommer først i mål mener han blir ren tipping, men sier det viktigste er at alle kjeder og andre aktører bytter ut engangsproduktene i plast med mer miljøvennlige produkter. Han skriver også at han mener Kiwi med sitt «først ut»-utspill viser at de «bokstavelig talt er litt grønne av misunnelse» på Coops ryddeaksjon forrige uke, da 250 butikker skal ha vært med.

- Det har vært en enorm interesse for å være med våre butikker å rydde lokalmiljøet for søppel. Resultatet viser at det, i tillegg til å fjerne plastprodukter, fortsatt er viktig å jobbe med holdningsarbeid. Det skal ikke være greit å kaste søppel i naturen. Det er plast på avveie som er det store problemet, og vi kommer til å fortsette med «Coop rydder Norge» til vi ser en forbedring.

Hos Kiwi påpeker Arvin at det er miljøet de er opptatte av, ikke konkurrentene.

- Men vi er stolte av at vi nettopp ble kåret til Norges mest bærekraftige dagligvarekjede og tredje mest bærekraftige merkevare. Vi skal være i førersetet på miljø, slik grønnfargen forplikter oss til, sier hun.

- Der er flott at konkurrenten er i gang med planlegging av utfasing. I KIWI er plastproduktene allerede meldt ut, og produktene av papp og tre er på vei ut i hyllene. Miljøkampen er en dugnad, ikke en konkurranse, og vi heier på alle gode tiltak.

Rema 1000: - Kutter 1500 tonn plast

I starten av mars kunne også konkurrenten Rema 1000 fortelle at de skal fjerne ytterligere 500 tonn plast i år. De fortalte da at mens plastsugerørene fjernes i år, skal skal plastbestikket gradvis fases ut. Også plastbelegg på papptallerkener til Remas egne merkevarer forsvinner.

- Vi varslet som første kjede allerede i mars at vi har startet arbeidet med å erstatte engangsplasten med mer bærekraftige alternativer. Blant annet erstatter vi i år 10 millioner plastsugerør med et alternativ i papp, kommer med et bærekraftig alternativ til plastbestikk og fjerner plasten på engangstallerkener, forteller Kaia Andersen, Sjef for samfunnsansvar i Rema 1000.

- REMA 1000 skal gjøre det enkelte å ta gode valg til bare lave priser. Vi har allerede kuttet over 500 tonn plast i butikkene våre og vil kutte 1500 tonn innen 2020. Det er det klart mest offensive målet i dagligvarebransjen, sier hun.

Kiwi har allerede kunngjort at de skal kutte plasten i frukt- og grøntavdelingen med 200 tonn innen 2020. De innførte også en papirpose i mai som alternativ til den vanlige plastposen, etter at kundene hadde etterspurt dette i lang tid. Også Extra har innført en papirpose i alle sine butikker og dessuten et handlenett med gjenbruksbonus. Rema 1000 byttet i fjor ut sin gamle plastpose med en av 80 prosent gjenvunnet plast.

Forbyr plasten fra neste år

Under den årlige strandryddedagen lørdag fortalte miljøvernminister Ola Elvestuen (V) at Regjeringen innfører forbud allerede før sommeren neste år. Det er da plastbestikk, tallerkener i plast, plastsugerør, spisepinner i plast, rørepinner i plast og bomullspinner med plast som forbys.

- Disse gjenstandene er det ingen grunn til å ha i plast. Derfor vil vi forby det, og prøve å få et forbud på det før neste sommer, sier Elvestuen til NRK.

Regjeringen ønsker altså ikke å vente på EUs prosess med å forby engangsplast, og har derfor gitt Miljødirektoratet i oppdrag å utrede en forskrift der målet er en høring allerede til høsten, og fastsette norsk forskrift våren 2020.

– Vi ønsker å gjøre dette så raskt som vi klarer, så håper dette er siste sommeren hvor det er lov med plastbestikk, sier Elvestuen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag