Det sier Stein Rømmerud, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norgesgruppen, til Nettavisen.
Johannson ble 73 år gammel. Han var fjerde generasjons eier av Joh. Johannson, som eier Norgesgruppen, Norges største dagligvarekonsern, med kjeder som Meny, Kiwi og Joker.
- Dette har vært i en trist dag for oss alle i Norgesgruppen. Vi har mistet en god venn, kollega og en tydelig leder som mange i Norgesgruppen og Asko har hatt et nært og godt forhold til, uttalte konsernsjef Runar Hollevik til sine ansatte tirsdag, opplyser Rømmerud.
Johannson var i full vigør som styreleder i Asko og en rekke av Askos underselskapet, helt til sin bortgang.
- Torbjørn har etter hvert blitt kjent utenfor konsernet for sitt brennende engasjement for klima, bærekraft og langrennssporten, sier Rømmerud.
Norgesgruppen består av dagligvarekjedene Meny, Kiwi, Joker, Spar og Nærbutikken, og konsernet har en samlet markedsandel på drøye 44 prosent i dagligvaremarkedet.
Samtidig har konsernet en betydelig eiendomsportefølje; Kaffebrenneriet, kioskkjeden Mix og engrosselskapet Asko. Gjennom Joh. Johannson Eiendom har også Johan Johannson investert i blant annet Alna Senter og Solon Eiendom.
Les også: Norgesgruppen med millionstøtte til klima-og miljøprosjekter
- Vesentlig ressurs
- Torbjørn var en vesentlig ressurs både for etableringen av Norgesgruppen og oppbyggingen, og ikke minst ledelsen og utviklingen, av Asko. Asko er kanskje det beste logistikksystemet vi har i Norge i dag, sier Sverre Leiro til Nettavisen.
Leiro var tidligere konsernsjef og styremedlem i Norgesgruppen.
Han reagerer på dødsbudskapet med sorg.
- Det er sterkt beklagelig at han falt bort så tidlig, sier han.
Les også: Norgesgruppen lanserer ny storhandelskjede
Også varehandelekspert Odd Gisholt, som kjenner godt til oppbyggingen av Norgesgruppen, reagerer med tristhet på nyheten om hans bortgang.
- Torbjørn har hatt meget stor betydning for Asko og Norgesgruppen. Dette er trist for både familien hans og hele Norgesgruppen, sier Gisholt til Nettavisen.
- Det er han som på mange måter har skapt det moderne Asko slik vi kjenner det i dag. Han har vært en pådriver når det gjelder engrosdistribusjon i Norge, sier Gisholt.
Fjerdegenerasjon i dagligvarekonsernet
Torbjørn Johannson tilhørte den fjerde generasjonen eiere i familieselskapet Joh. Johannson, sammen med sin bror Knut Hartvig. Det var Johan Johannson som grunnla konsernet gjennom grossistvirksomhet og import i 1866.
I dag er det Torbjørn Johannsons nevø, Johan Johannson, som har oversatt eierskapet i det som har utviklet seg til å bli den dominerende dagligvareaktøren i Norge, Norgesgruppen. I 1994 grunnla nemlig Asko (Joh. Johannson) og flere kjeder og filialforetak innen dagligvarehandel Norgesgruppen. I 2000 ble NorgesGruppen ASA etablert som en fusjon mellom Asko og kjeder og fililaforetak. Konsernet har i dag en markedsandel på rundt 44 prosent av dagligvaremarkedet i Norge.
Les mer om mannen som styrer Norgesgruppen, Johan Johannson, som har en eierandel på nær 75 prosent.
- Det som er spesielt er at Knut Hartvig og Torbjørn Johannson har spilt så godt på lag, og også Johan Johannson har spilt godt sammen med dem. Så det er et betydelig tap for hele Norgesgruppen at Torbjørn har gått bort, sier Gisholt.
Ga bort 15 milliarder kroner
Nettavisen møtte Torbjørn Johannson for et større intervju i 2014, og da snakket han blant annet om da han ga bort 15 milliarder kroner.
Rundt tusenårsskiftet besluttet han nemlig å overlate hele aksjeposten sin i Joh. Johannson AS til sin nevø Johan Johannson. Den aller viktigste eiendelen i selskapet var den gangen 69,24 prosent eierandel i Norgesgruppen.
Det var snakk om milliardverdier allerede da, og i 2014 hadde verdien vokst til svimlende 15 milliarder kroner.
- Det er voksent gjort å ha gitt bort nærmere 15 milliarder kroner!
- Ha, ha. Nå tenker ikke vi i de banene der. Vi har drevet i denne businessen i snart 150 år og har tenkt å drive i hvert fall 150 år til. Jeg skjønner selvfølgelig at det er mye verdt, men vi tenker ikke på pengene. Tro meg, sa Johannson til Nettavisen.
- Vi har en filosofi, at det er de som er aktive i bedriften, som også skal sitte på eierinteressene, forklarte han.
Les også: Nordmenn har rekordhøy sum på Trumf-konto: - Ta ut pengene
Johannson hadde imidlertid en voksen formue selv om han ga bort aksjeposten sin i familieselskapet for over 20 år siden. Ifølge skattelistene for 2020 hadde han en formue på over 186 millioner kroner.
Johannson-familien har for øvrig alltid vært veldig mediesky, og har ikke stukket seg fram på samme måte som for eksempel Reitan-familien, som eier Rema 1000.
- Pådriver for ny teknologi
Gisholt sier at Norgesgruppen og Asko har vært en pådriver når det gjelder bruk av ny teknologi og å satse på miljø.
- Asko som leverandør til alle detaljistkjeder i Norgesgruppen har styrket detaljistleddet veldig. De har en trygg og god grossist i ryggen, sier Gisholt.
- Hvordan tror du Asko vil bli påvirket av at Torbjørn har gått bort?
- Torbjørn har lagt mye til rette, så Asko er et ultrastabilt system som vil leve godt i framtiden, sier han.