De neste ukene frykter de at det vil bli en øking i forsøk på vaksinesvindel, og også mer epost- og SMS-svindel.

Ikke bare på arbeidsplassen, men også hjemme gjør en ny, usikker situasjon det sannsynlig at kriminelle vil benytte julen til å nettsvindel nordmenn, advarer administrerende direktør Lars-Henrik Gundersen i Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS).

Les også: Skatteetaten advarer mot svindel: – Vi sender aldri lenker uoppfordret

- Det er nettopp når verden oppleves som usikker og annerledes at kriminelle slår til. Derfor er det all grunn til å be nordmenn være ekstra bevisste på denne risikoen de neste ukene, sier han i en pressemelding.

Trekker fram netthandel som risikofaktor

NorSIS peker på eksempler som falske tekstmeldinger for å hente pakker på posten, Helsenorges advarsel nylig om falske eposter fra dem og Nasjonal kommunikasjons advarsel mot et massive dataangrep mot nordmenns mobiltelefoner.

Den pågående julehandelen har på grunn av koronatiltakene skjedd i større grad på nett. Det har også åpnet for nye muligheter for de kriminelle.

Les også: Ny form for svindel øker på Svinesund: - Ikke bare ulovlig, men skadelig på minst tre måter

- Vi vet at det daglig opprettes falske nettbutikker hvor du enten ikke får varen du bestiller eller får noe helt annet enn det du bestilte. Dette er «nettbutikker» som gjerne annonserer med svært gode tilbud i sosiale medier, og som forsvinner like fort som de dukket opp. Vær derfor ekstra påpasselig, spesielt om du er litt stresset i julegaveinnspurten eller på romjulssalget. Velg butikker du kjenner til og stoler på, ikke bruk vanlig bankkort når du handler og følg våre råd for sikker netthandel, forteller Gundersen.

- Stadig nye og mer kreative løsninger

El-giganten Elkjøp er en av aktørene som har gått ut nå, like før jul, med en kraftig advarsel.

- Vi har fått flere henvendelser om dette siste forsøket, hvor det kommer meldinger på Facebook fra «Elkjøp Norge», hvor det står at man har vunnet en Dyson-støvsuger. Det viktigste vi gjør nå er å informere i de kanalene vi kan for å sikre at kundene våre ikke lar seg bli svindlet, samt rapporterer til Facebook, slik at vi får stengt de falske sidene så fort som mulig. Det kommer stadig nye og mer kreative løsninger, som gjør at det ikke alltid er like enkelt å se forskjell på hva som er reelt og hva som er svindel, sier Madeleine Schøyen Bergly, kommunikasjonssjef i Elkjøp Norge.

Og hun legger til:

- Dersom man blir sendt til en annen nettside, blir bedt om å oppgi kredittkortnummer for å vinne en premie, kan kundene våre med trygghet vite at dette ikke kommer fra oss. I dette siste tilfellet gjelder konkurransen en Dyson-støvsuger, som vi ber alle være obs på og slette umiddelbart. Skulle man være så uheldig at man har registrert kontaktopplysninger på en side man senere ser ikke er oss, råder vi til å kontakte banken og sperre sin konto med en gang.

Fem tips

NorSIS har derfor laget en «smørbrødliste» med fem tips for å unngå å bli svindlet:

* Vær på vakt mot henvendelser på epost, SMS eller telefon som spiller på tillit, frykt eller fristelser.

* Svindelforsøk kjennetegnes ofte ved at de ber deg gjøre noe, og at det haster med å gjøre det.

* Vær på vakt mot å oppgi kortinformasjon og personopplysninger i bytte mot noe annet.

* Ingen seriøse aktører der du har konto eller innlogging, vil sende deg en lenke som de ber deg om å klikke på for å komme inn på profilen din.

* Har du mistanke om at eposten du har mottatt er falsk, sjekk at avsenderadressen er riktig stavet. Sjekk også eventuelle lenker ved å holde musepekeren over. (©NTB)

Se fremgangsmåten til disse svindlerne, slik at du unngår å gå i fella: