Av dem som følger en plantebasert diett, spiser halvparten mindre fullkorn, frukt og grønnsaker enn hva myndighetene anbefaler.

Det viser en ny undersøkelse om matvaner blant 808 deltakere som holder seg til plantebaserte dietter.

– Bare halvparten av deltakerne i vår studie rapporterte at de spiser frukt hver dag. 75 prosent svarte at de spiser grønsaker hver dag, og 25 prosent svarte at de spiser et produkt med fullkorn daglig, sier Synne Groufh-Jacobsen, doktorgradsstipendiat ved Universitetet i Agder (UiA), Institutt for ernæring og folkehelse.

Les også: Ekspert: Oda lurer kundene med ulike priser

– Dette overrasker oss

Synne Groufh-Jacobsen har gjennomført studien i samarbeid med forskere fra OsloMet.

De som er med i studien spiser mindre frukt, grønnsaker og fullkornprodukt, og får muligens i seg mer sukker, enn det som er anbefalt i norske kostholdsråd, fastslår forskeren.

– Hva er det da vegetarianerne i undersøkelsen spiser, hvis de ikke spiser grønnsaker?

Det vi skal forske videre på. Vi skal følge opp videre for å kartlegge kostholdet blant unge med ulike typer plantebasert kosthold. Det er ikke nok undersøkt, sier Synne Groufh-Jacobsen til Nettavisen.

Hva er den største helserisikoen ved ikke å få i seg nok frukt og grønt?

Det er forebyggende mot livstilssykdommer, sier ernæringsforskeren.

Studien antyder også at konsumet av sukkerholdige varer er for høyt blant enkelte.

­– Funnene overrasker oss, og det er behov for å følge opp med nye studier, seier Groufh-Jacobsen.

– Da er vi flinkere

Tall fra opplysningskontoret for frukt og grønt viste at bare 22 prosent av nordmenn fikk i seg nok frukt og grønt i 2021. I Storbritannia, et land kjent for mye usunt fett i kostholdet, er denne andelen dobbelt så høy.

Pål W. Thorbjørnsen, informasjonsansvarlig i Norsk Vegetarforening, mener derfor at undersøkelsen fra Universitetet i Agder kan virke villedende:

– Det er en elendig vinkling å si at vegetarianere spiser for lite frukt og grønnsaker, siden vi vet at det i større grad gjelder den generelle befolkningen. Det blir helt misvisende hvis det samme gjelder halvparten så mange vegetarianere - da er jo vi mye flinkere enn befolkningen ellers.

Les også: Naboen din kan betale mye mindre for de samme varene hos Oda

– Enklere å spise usunt

Groufh-Jacobsen understreker at det er bred enighet i fagmiljøene om at et vegetarisk kosthold er tilstrekkelig i alle livets faser, men det forutsetter at kostholdet dekker behovene kroppen har for næringsrik mat.

Pål W. Thorbjørnsen er enig i at det er en utfordring å få i seg nok frukt og grønt, og har en teori om hvorfor dette også rammer vegetarianere:

– En ny årsak er at det er blitt et mye bedre utvalg av vegetarisk ferdigmat i butikkene. Så også for oss vegetarianere er det blitt lettere å spise usunt.

Les også: Reagerer på skyhøye priser: – Det står rett og slett ikke til troende

– Se etter sterke farger

Utvalget av vegetarmat har blitt betraktelig bedre og det krever derfor mindre innsats å holde kostholdet fritt for kjøtt, melk og fisk, påpeker Thorbjørnsen:

– Før var man nødt til å lage maten fra bunnen av og sette seg nøye inn i behovene som måtte dekkes. Det er enklere nå å finne maten i hyllene, inkludert ferdigmat, men da øker også risikoen for at man går glipp av noe man trenger.

– Hva er ditt beste tips til å sikre at man som vegetarianer får i seg nok av de viktige næringsstoffene?

– Det gode tipset er at frukt og grønt med sterke farger har mer næring. Det er lurt å starte morgenen med ekstra frukt - før frokost. Bare pass på tennene også. Men i tillegg kan norske myndigheter gjøre mer. De kunne reduserte momsen på frukt og grønt mer og gitt subsidier for å styrke de helsemessige fordelene, sier Pål W. Thorbjørnsen.

Motivert av helse og klima

Den nye studien er gjennomført som en nettbasert spørreundersøkelse blant 530 kvinner og 278 menn, som har rapportert om kostholdsvaner egen helse og motivasjonen for å følge plantebaserte dietter. Klima, helse og dyrevelferd oppgis som de vanligste motivasjonsfaktorene.

Få av deltakerne rapporterer om kjennskap til næringsmangel eller andre negative helsetilstander.

Groufh-Jacobsen sier det er en svakhet i studien at at den ikke kartlegger eventuelle ernæringsmangler Forskeren har i en tidligere studie rapportert at norske veganere og vegetarianere har en risiko for jod-mangel, men understreker at dette også gjelder resten av befolkningen.

De 808 deltakerne i denne studien oppga at de forholdt seg til en av disse plantebaserte diettene:

• Vegansk diett som utelater all animalsk mat

• Lakto-ovo vegetarisk diett - utelater kjøtt og kjøttprodukt, fisk og skalldyr, men inkluderer melk eller meieriprodukter og egg i varierende grad

• Pescatariansk diett - utelater kjøtt og kjøttprodukt, men inkluderer fisk eller skalldyr, melk eller meieriprodukter og egg i varierende grad

• Fleksitariansk diett - som forsøker å redusere forbruket av animalsk mat