*Nettavisen* Økonomi.

Norsk gründer fortviler: – Snusgiganten bryter norsk lov

Markus Lindblad

BRYTER LOVEN: Den svenske snusgiganten bryter loven ved å reklamere for snusprodukter i Norge. Foto: Espen Teigen (Nettavisen)

Snusgiganten bak en rekke nettbutikker bryter norsk lov ved å reklamere for snus. Etter Nettavisen tar kontakt, stenger de reklamen.

21.01.20 09:52

Det norske snusmarkedet er i heftig endring, og stadig flere kjøper snus på nettet. En av dem som tjener store penger på trenden er det svenske selskapet «Haypp Group».

De står bak nettbutikkene snus.com, snuslageret.no og snushjem.no – alle nettbutikker som selger store volum til norske snusere.

Selskapet skal også opprette den første norske snusbutikken i Oslo, og ifølge selskapet selv står de for salget av tre av fire snusbokser som blir solgt på nett i Norge.

Les denne saken med et Nettavisen Pluss-abonnement: Studier overrasker: Hvor farlig er egentlig snus?

I Norge er reklame for tobakksprodukter strengt forbudt. Lovverket er såpass strengt at ifølge selskapet Sol Cigar, som driver en ærverdig og gammel sigarbutikk like ved slottet i Oslo, kunne de ikke lenger sende ut nyhetsbrev til kundene sine om produktene.

Men ifølge Nettavisens undersøkelse viser det seg at det store svenske selskapet bryter norsk lov på daglig basis.

Forbanna

Den norske gründerbedriften Snus365.no som følger norsk lov er frustrert over konkurrentens adferd.

Klikk på bildet for å forstørre. Adrian Huer i Snus365.

FORBANNA: Den norske gründeren Adrian Huer i Snus365 reagerer på at den svenske giganten bryter norsk lov. Foto: Snus365

– Vi er en ganske nyoppstartet snusbedrift i Norge og gjør vårt ytterste for å holde oss til norsk lov. Men når vi ser at utenlandske aktører helt bevisst bryter den loven uten at noe skjer fra myndighetene, blir vi bekymret, sier Adrian Huer i den norske bedriften.

Huer har tatt kontakt med det svenske selskapet tidligere, etter de ble kjent med den ulovlige reklamen.

– Det tar ikke mer enn to minutter å stoppe annonsene, sier Huer til Nettavisen.

Det har konsekvenser for den norske butikken, ettersom de ikke kan konkurrere på like vilkår når den store konkurrenten aktivt bryter norsk lov.

– I utgangspunktet mener vi det er dårlig karma å snakke negativt om en konkurrent, men nå mener vi at strikken er strukket for langt, sier Huer.

Les mer: USA: Grønt lys for å markedsføre snus som mindre skadelig enn sigaretter

– Må reageres skarpt og tydelig

Klikk på bildet for å forstørre. Iman Winkelman

REAGERER: Leder Iman Winkelman i Virke Servicehandel mener myndighetene må reagere skarpt og tydelig, slik at det er like konkurransevilkår. Foto: Virke

Også organisasjonen Virke som organiserer bedrifter over hele Norge reagerer kraftig på den svenske bedriftens adferd.

– Er dette alvorlig for den norske bransjen?

– Vi er opptatt av at spillereglene bør være like for alle aktører som omsetter tobakk/snus i det norske markedet, sier leder Iman Winkelman i Virke Servicehandel.

Lederen mener det kan bety at norske bedrifter mister arbeidsplasser.

– Vi forventer at myndighetene gjør en vurdering av hvorvidt eksemplemene som fremlegges i artikkelen, er i strid med tobakksskadeloven. Det er viktig at myndighetene tar initiativ til en regelverksendring som gjør at sanksjonsformene blir like for fysiske butikker og nettbutikker som omsetter tobakk og snus, sier han.

Les også: Høie-boksen skulle være stygg. Ny undersøkelse viser at langt flere digger dem

– Vi stenger kontoen

Selskapet oppgir selv at de har reklamert gjennom Google tidligere, men at de har siden september holdt kontoen stengt. Men selskapet sier det har likevel sluppet gjennom noen klikk.

Etter Nettavisen tok kontakt med spørsmål om brudd på loven, opplyser de nå at de stenger kontoen.

– Vi har etter Nettavisens spørsmål nå stengt ned denne kontoen, sier kommunikasjonsdirektør Markus Lindblad i selskapet.

Han mener det var usikkert om selskapet kunne reklamere gjennom Google eller ikke, og sier de hadde en dialog med Helsedirektoratet.

– Vi vil be om unnskyldning for at dette skjedde, og samtidig poengtere at det hverken har vært noen plan, vilje eller mål med å annonsere mot det norske markedet siden 22. september 2019, sier Lindblad.

– Bevisst strategi

Den norske gründeren Adrian Huer i Snus365 lar seg ikke overbevise av svenskenes argumentasjon.

– Det er noe underlig over det Lindblad sier til Nettavisen. De innrømmet juks på NRK i juni, men sier de ikke stoppet å annonsere før i september. Det i seg selv er alvorlig nok. Vi kan med trygghet si at dette har vært en helt bevisst strategi fra svenskenes side. De har brutt norsk lov så lenge det ikke er noen som reagerer, sier Huer til Nettavisen.

En svint snus-grunder sier til Nettavisen at han er lite imponert over hvordan det store selskapet har opptrådt.

– På NRK sa de at de annonserte fordi «alle» andre gjorde det. De siste fire månedene er det kun de som har holdt på, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag