*Nettavisen* Økonomi.

Norsk invasjon på Lidl

Foto: (Scanpix/AFP)

Kjøttkaker og ertestuing! Lidl rydder plass i hyllene for over 400 norske merkevarer.

15.06.06 11:29

For en måned siden skrev TV 2 Nettavisen om hvordan Lidl hadde lagt om kursen i Norge og ryddet plass i hyllene til en rekke norske merkevarer. Nå fortsetter ryddingen.

Grandiosa og melkesjokolade
Da den tyske dagligvaregiganten etablerte seg i Norge for halvannet år siden, var det langt mellom de kjente norske merkevarene i hyllene, men i løpet av våren er det kommet inn stadig flere kjente produkter.

Tidligere i vinter sikret Lidl seg avtaler med Stabburet og Kraft. Avtalene sørget blant annet for at Lidls kunder nå kan kjøpe Pizza Grandiosa, Freia melkesjokolade, Idun ketchup, potetgull fra Maarud og makrell i tomat fra Stabburet.

Ringnes og Toro
Nå har en ny storavtale med Rieber & Søn sørget for over 150 kjente merkevarer fra Toro, Sopps, Mr. Lee, King Oscar og Black Boy. I tillegg vil en ny avtale med Ringnes sørge for Pepsi, Farris og andre kjente varer fra bryggeriet.

Innkjøpsdirektør Werner Evertsen i Lidl Norge sier Lidls kunder i fremtiden ikke skal han noen grunn til å legge handleturen et annet sted.

- Vi tar selvkritikk på at vi burde vært sterkere på merkevarer fra begynnelsen av. Nå har vi jobber hardt med det, og fra slutten av juni vil kundene finne alle de største merkevarene hos oss, sier Evertsen til TV 2 Nettavisen.

Aviser
I tillegg til varene fra Ringnes og Rieber er rundt 20 produkter fra Delikat på vei inn i Lidls hyller, og snart kommer det aviser og ukeblader også.

- Vi har testet litt aviser og ukeblader i noen butikker på Vestlandet, og det kommer vi til å rulle ut i alle butikkene i løpet av sommeren, sier Evertsen.

Han understreker at de norske merkevarene ikke har presset noen av Lidls egne varer ut av butikken.

- Vi har tro på at det er viktig med en god kombinasjon.

- Så de norske varene presse ikke ut de andre merkene dere fører?

- Nei, vi har store butikker, og har plass til begge deler, sier Evertsen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.