Gå til sidens hovedinnhold

Norsk selskap vekker oppsikt i Asia: – Vi er verdensledende

Autostore har kunder som Siemens, Puma og Gucci.

På noen få måneder bygde robotselskapet Autostore i Rogaland et høyteknologisk testlager for innovasjon og utvikling på Karmøy. Lagerbygningen er fylt opp av robotteknologi og infrastruktur som skal utvikle framtidens butikkløsninger.

I en melding skriver selskapet at en av de største utfordringene varehandelen står overfor, er at kunden handler et annet sted eller kjøper et annet produkt dersom varen ikke er i butikken. Derfor har Autostore bygd opp et innovasjonssenter for å teste ulike løsninger for robotteknologi for å løse problemet.

– Vi er verdensledende på robotteknologi, og i dette markedet har vi ikke tid til å la prosessene dra ut i tid, sier Autostore-direktør Karl Johan Lier og fortsetter:

– Vi lever i en tid med eksponentiell utvikling på de fleste områder, og da må vi jo være i stand til å utvikle løsninger som ikke er utdaterte når de blir tatt i bruk.

Les mer: Full krise for norske klesbutikker: Ellevill jubel for tysk nettgigant

Vekker oppsikt i Japan

Lagerbygningen heter Autostore Innovation Hub, og har allerede fått oppmerksomhet på andre siden av kloden. Ingen steder i verden finnes det et testlager som samler tilsvarende teknologi og utstyr på et sted, og oppmerksomheten i Japan har gjort at Autostore har stelt i stand et eget pressearrangement i Tokyo onsdag som kun handler om testsenteret.

– Behovene vil variere fra butikk til butikk, og næring til næring. Vår fleksibilitet må gjøre merkevarene i stand til å effektivisere driften i tråd med sitt spesifikke behov, og for å få til dette må vi hele tiden teste og utvikle nye løsninger. Her kommer AutoStore Innovation Hub til å spille en viktig rolle, sier Lier.

Milliardær og gründer Jakob Hatteland solgte «enhjørningen» Autostore i 2017, etter å ha bygd opp selskapet siden 1996. I dag har selskapet lagre i 30 land og har kontorer i USA, Storbritannia, Frankrike, Japan, Polen - og Nedre Vats i Rogaland.

Blant merkevarene som tar i bruk Autostore-teknologi er Siemens, Gucci, John Deere og Puma internasjonalt. I Norge bruker Komplett.no og XXL lagringssystemene.

Les mer: Stor pensjonsguide: Slik velger du riktig pensjonssparing for din alder

Brukte syv måneder

Det tok kun syv måneder fra Autostore så behovet for Autostore Innovation Hub til innovasjonssenteret stod klart. På senteret vil selskapet få svar på hvordan robotene reagerer i både varme og kalde omgivelser, hvordan oksygennivået endres når varene stables og hvordan lageret for eksempel vil reagere på jordskjelv.

Autostore mener at måten butikker, kjøpesentre og netthandelen organiseres på, vil endres drastisk i løpet av de neste årene. Butikk, transport, lager og annen logistikk vil fungere på andre måter enn før.

– Å håndtere forbruksvarer og dagligvarere fra regionale distribusjonssentre imøtekommer ikke kundenes behov og forventninger. Man trenger helt enkelt nye systemer, skriver Autostore i meldingen.

Les også: Bjørn Kjos prøver seg på nytt fly-eventyr

Reklame

Endelig på lager igjen: Verdens smarteste ladekabel til mobil er norsk