Krigen i Ukraina har sendt sjokkbølger inn i råvaremarkedet, både i form av priser som har skutt i været, og usikkerhet rundt fremtidig tilgang på for eksempel korn og vegetabilsk oljer. Hveteprisen har økt med 70 prosent siden januar, og solsikkeolje til det dobbelte.

Russland og Ukraina står for 30 prosent av verdens hveteproduksjon og Ukraina er verdens største produsent av solsikkeolje.

Det krigsrammede landet har vedtatt å ikke eksportere verken korn eller kjøtt resten av 2022. Også Russland har besluttet eksportstopp av en rekke råvarer ut året.

Uvanlig virkemiddel kan bli iverksatt

Matprodusenten, Orkla og Scandza, har store kontrakter med norsk dagligvarebransje. Økte kostnader, som følge av prisstigninger i råvaremarkedet, gir ikke uten videre mulighet til å øke prisen ut til for eksempel Coop eller Norgesgruppens butikker.

Matprodusentene kan øke prisen to ganger i året til dagligvaremarkedet, i februar og juli.

Det var hovedårsaken til at prisen på enkeltvarer på det meste økte med 70 prosent i februar.

I ekstraordinære situasjoner som krig og naturkatastrofer kan aktørene benytte seg av såkalt «force majeure», et konsept der uforutsette hendelser setter vanligere regler ut av spill. Prinsippene i force majeure gjør det i denne sammenheng mulig å endre kontraktene, og dermed mulighet til å øke prisene utenom februar og juli.

Både Orkla og Scandza veier sine ord på direkte spørsmål om de vil benytte seg av force majeure.

– Vi har til en hver tid det spørsmålet oppe til vurdering, uttaler Håkon Mageli, Orklas kommunikasjonsdirektør, til Nettavisen.

– Force majeure er noe man typisk bruker i krisetid. Det er naturlig å ta prisøkningen videre ut i markedet når vi får økte kostnader, sier Sofie Oraug-Rygh, direktør kommunikasjon, bærekraft og myndighetskontakt, i Scandza, til Nettavisen.

Les også: Økning i hermetikk-salg: – Det er ingen grunn til å hamstre

Varsler betydelig prisøkning for norske forbrukere

Scandza forsyner blant annet dagligvaregiganter som Norgesgruppen, Coop og Rema 1000 med alle produkter fra Synnøve Finden, Sørlandschips, Peppes frossenpizza, samt alle Peppes restauranter med varer.

Konkurrenten Orkla står blant annet bak Grandiosa, Toro, Jordan, Nidar, Stabburet og Lano.

– Vi vil se en betydelig prisøkning i tiden som kommer. Det er for tidlig å si hvor alvorlig situasjonen vil bli, annet enn at den kommer til å bli svært alvorlig, uttaler Orkla.

Mageli får medhold av Scandza som også gir føringer i samme retning:

– Det er prisøkninger over hele fjøla på innsatsvarer inn til oss, som vil føre til prisøkninger ut til våre kunder, sier Oraug-Rygh.

Scandza svarer ikke på hva slags type innsatsvarer det gjelder, annet enn at det dreier seg om varer som importeres fra europeiske markeder.

Orkla vil ikke kommentere varigheten på kontraktene med norske dagligvareaktører, eller om flere av kontraktene nå går mot forfall eller skal fornyes.

På spørsmål om norske forbrukere kan forvente seg ytterligere økning enn det som allerede ble spådd i starten av krigen i Ukraina, svarer han:

– Det er en vedvarende prisspiral vi ser, ingen kan i dag med sikkerhet si hva det har å si for det globale matvaremarkedet på sikt. Norge er en del av dette, og vi er på ingen måte selvforsynt.

Les også: Ukraina stanser eksport av matvarer

Handelsekspert reagerer på utspill om økte priser

Orkla og Scandzas varsling om økte priser faller ikke i god jord hos varehandelsekspert, Odd Gisholt.

– At leverandørene snakker om å benytte seg av force majeure i denne sammenheng er helt upassende, uttaler Gisholt til Nettavisen.

Han sier at det er veldig sjeldent dette skjer.

– Jeg kan nesten ikke huske det. Ikke i denne sammenheng, sier han

Til tross for krigens konsekvenser for råvaremarkedet og matforsyning, advarer han mot å benytte seg av unntaksregelen.

– Øker de prisene vil de selge mindre. De kommer ikke noen vei med det. Dette er varer som tilbys av flere leverandører. Force majeure i denne sammenheng virker helt tåpelig, konstaterer Gisholt, og tilføyer:

– Selv om prisene på råvarer går veldig mye opp, må selskaper som Orkla og Scandza godta at deres marginer går ned, eller rasjonalisere driften. Det er ingen lovmessighet i at de kan true seg til høyere priser.

Han påpeker at hvis det er noen varer leverandørene er monopolister på, kan dagligvareaktørene tvinges til å kjøpe varer likevel.

Av konkurransehensyn kan ingen av dagligvareaktørene kommentere eventuelle kontrakter eller avtaler med Orkla eller Scandza. De kan heller ikke kommentere om de vil sette opp prisene som følge av en eventuell force majeure. Varsling om eventuelle prisøkninger bryter med reglene i konkurranselovgivningen.

Les også: Dagligvareleverandør varsler eksportstopp til Norge: - De har stengt grensen

Internasjonal krise i råvareproduksjonen

– Dette er en internasjonal krise på råvaresiden. Vi har tidligere sagt at effekten av krigen i Ukraina kommer på toppen av en allerede anstrengt situasjon for det globale råvaremarkedet, sier Mageli i Orkla.

Orkla understreker at det er den globale matvaresituasjonen som sådan som vekker stor bekymring. Han sier vi står overfor en helt ny situasjon. Normalt handler råvarehandel om å kjøpe råvarer til rett tid for rimeligst mulig sum. På fagspråket benevnes det som Just in time (JIT)

– Vi har nå gått fra JIT, til at det handler om å få tilgang eller ikke til råvarene, sier han.

Mageli kan ikke antyde hvor høy prisstigningen blir, annet enn at kommer til å gå markant opp.

Han understreker imidlertid at den største globale utfordringen handler om at Russland og Hvite-Russland er svært viktige produsenter av innsatsfaktorer som potteaske og natrium til kunstgjødsel.

Man skal ikke ta matsikkerhet for gitt. I den globale verdikjeden for mat blir det viktigere enn noen gang å få tak i råvarer til god kvalitet, sier han.

Administrerende direktør i Harlemgruppen, Christopher Harlem, fortalte nylig at det ikke er mulig å få kontrakter på verken, solsikke- eller rapsolje.

Ifølge Bloomberg har ansatte ved Kernel Holding, som er Ukrainas største produsent og eksportør av solsikkeolje, forlatt fabrikkene og sluttet seg til militæret.

Les også: Ukraina-krigen dobler prisene: – Vi får ikke tilbud en gang

Forutsetningene i kontraktene har endret seg

Snacksprodusenten Maarud er helt avhengig av vegetabilsk olje for å produsere sine produkter

– Vi følger situasjonen løpende hvordan det kan påvirke oss på lang og kort sikt. Det er der vi er nå. Det sier Cathrine Moksnes, pressekontakt i Maarud, til Nettavisen.

– Hvordan ser tilgangen ut på matolje for å produsere snacks for dere i nærmeste fremtid?

– Det vil vi ikke gå ut med på grunn av konkurransesituasjonen.

Harlemgruppen, som håndterer 300.000 tonn med råvarer i året forteller at de har hatt møter med kundene om situasjonen.

– Man ønsker ikke å trekke det kortet, men hvis man ikke får tak i varer, så får man ikke det, man kan ikke trylle, svarer Harlem på spørsmålet om sannsynligheten for at råvareleverandører vil benytte seg av force majeure overfor kundene sine.

Samtidig påpeker han:

– Kontrakter med leverandører eller produsenter er basert på visse økonomiske forutsetninger som ikke er til stede, og da er ikke kontrakten gyldig lenger. Kontraktene som er inngått er basert på en normal verden, ikke krig, sier han.

Likevel er markedet naturlig nok stresset av krigens konsekvenser for vareflyten. Harlem forteller at næringsmiddel-produsentene nå har en omfattende gjennomgang av behovene opp mot kontraktene sine.

– De diskuterer hva man skal gjøre og hva som er mulig å gjøre, sier han.

– I det helt korte bildet er det vegetabilsk olje hvor det nå har blitt alvorlig.

– Alle som har brukt solsikke har nå gått over på raps, derfor vil ikke produsentene selge mer, sier Harlem.

Han forteller at presset på vegetabilsk olje nå er så stor at det også har blitt ekstremt vanskelig å få tak i peanøttolje.

– Hvis ikke jeg kjøper det, er det fem andre som står i kø som vil ha volumet, forteller Harlem.