FORNEBU (Nettavisen Økonomi): Norwegian hadde kalt inn til pressekonferanse mandag etter at regjeringen sa nei til å gi det børsnoterte flyselskapet mer støtte.

- Det er ingen tvil om at vi er svært skuffet nå, det vi trengte, var hjelp til å komme gjennom vinteren og frem mot sommeren, sa konsernsjef Jacob Schram på pressekonferansen.

Han sier det ikke er lenge igjen før kassen er tom.

- Vi trenger hjelp til å komme gjennom vinteren. Det betyr at vi har penger for å komme gjennom en del av den, og så vil det avgjøre hvilke tiltak vi gjør om vi kan strekke det kortere eller lengre. Vi vil snu hver stein, la han til.

Schram sier det føles vanskelig når de ser at andre lands flyselskaper, som SAS, Lufthansa, KLM og Air France, har fått betydelig støtte.

- Ved å si nei til Norwegian åpner man døren for et ungarsk flyselskap som statsministeren har sagt hun vil boikotte, fortsatte han, og refererte til Wizz Air.

I videoen under kan du se Norwegian-sjefen svare på spørsmål fra pressen under pressekonferansen mandag formiddag.

Utelukker ingenting

På spørsmål om hvor stor konkursrisiko det er, svarte Schram.

- Jeg utelukker ingenting, men vi jobber videre med at vi skal stå på egne ben.

Schram sier de har jobbet med alle alternativer. Norwegian går nå igjennom disse alternativene. Konsernsjefen ville ikke konkretisere hvor mange milliarder de har bedt om, men sier de har likviditet til å stå igjennom en viss del av vinteren.

- Det er ikke slik at selskapet er tom for kontanter i dag. Norwegian kommer snart med offisielle regnskapstall for tredje kvartal tirsdag morgen, der likviditetssituasjonen oppdateres.

Les også: Tatt på senga av Norwegian-tall: - Ren og skjær trolldom

Nei til ekstra støtte

Tidligere mandag sendte Norwegian ut en melding hvor de skrev at de var svært skuffet over at regjeringen ikke vil støtte selskapet med likviditet.

«Norwegian har vært tydelig på at det er nødvendig med støtte for å opprettholde driften gjennom koronakrisen. Selskapet går nå en svært usikker fremtid i møte», skriver selskapet i en melding mandag.

Uttalelsen kommer etter at regjeringen sier nei til å gi ekstra støtte til Norwegian og til Erik G. Braathens nye flyselskap.

– Vi mener at statens hovedhensyn om et tilstrekkelig tilbud og en sunn konkurranse i luftfarten også fremover vil bli ivaretatt i det norske luftfartsmarkedet, sier næringsminister Iselin Nybø (V) i en pressemelding.

Hun viser til at Norwegian har bedt om økonomisk støtte i milliardklassen, og regjeringen har vurdert at det i denne situasjonen ikke er en forsvarlig bruk av fellesskapets midler.

Les også: Hylles på nettet: - Fly med Norwegian, oppfordrer Widerøe

- Slik støtte vil også kunne være konkurransevridende. Aktørene i norsk luftfart kan også trekke på mange av de andre generelle ordningene vi har lagt fram, sier næringsminister Nybø.

Aksjekursen krasjer fullstendig på børsen, og er ned 10 prosent ved åpning.

Se mer fra Norwegians pressekonferanse under:

Reagerer

Dette får Norwegian-sjefen til å reagere.

- At regjeringen nå har besluttet å ikke gi Norwegian ytterligere likviditetsstøtte, er svært skuffende og oppleves som en skikkelig knyttneve i magen for alle i hele Norwegian som har kjempet for selskapet og i en tid hvor våre konkurrenter mottar tosifrede milliardbeløp fra sine lands myndigheter, sier Norwegians konsernsjef Jacob Schram i en melding.

Norwegian har 2300 medarbeidere i Norge, i tillegg til flere tusen Norwegian-kolleger i utlandet. Schram tror selskapet blir vanskelig å erstatte hvis de forsvinner.

Les også: Wizz Air-sjefen slår knallhardt tilbake mot Erna Solberg

– Vi tilbyr ruter fra Kristiansand i sør til Svalbard i nord, ruter som ikke lar seg erstatte over natten. Det vil ta tid, og det vil få følger for konkurransesituasjonen i Norge, slik vi også har sett tidligere. Og vi ser at flyselskaper i andre land verden over, som i likhet med Norwegian er avhengige av støtte for å overleve, mottar milliardstøtte fra sine myndigheter, sier Schram i meldingne.

Norwegian sier at de bidrar til å opprettholde 24.000 arbeidsplasser i landet og en verdiskaping på rundt 18 milliarder kroner i året gjennom innflygningen av turister.

- Det alene skulle tilsi at fortsatt støtte til selskapet ville vært en samfunnsøkonomisk lønnsom investering. Hvordan man kan lande på en annen konklusjon, er for meg vanskelig å forstå. Lokalt reiseliv og næringsliv har også gang på gang understreket betydningen av Norwegians rutetilbud, nå sist for to uker siden da jeg besøkte alle våre fire norske baser og også møtte politikere og næringslivet lokalt, sier Schram.

Schram sier han har forventninger til at selskapet skal klare seg i alle fall.

- Uten støtte er veien videre brått blitt mye vanskeligere, men vi skal gjøre alt i vår makt for å komme gjennom krisen, både med tanke på våre hardtarbeidende kolleger og kundene våre, sier han.