Norwegian melder torsdag morgen om passasjerinntekter i fjerde kvartal på 3,78 milliarder kroner og totale inntekter på 4,97 milliarder.. Driftsresultatet i årets siste kvartal endte på -39 millioner kroner, resultatet før skatt på - 80 millioner.
Tallene er tynget av rekordhøye drivstoffpriser og også en sterk dollar.
– Vi har nå avsluttet et kapittel for 2022, et år hvor driften har gått bra i et år der luftfarten opplevde betydelige kapasitetsutfordringer, sier Norwegian-sjef Geir Karlsen i en børsmelding.
– For Norwegian var 2022 preget av sterk operasjonell drift i et år der luftfarten opplevde betydelige kapasitetsutfordringer på tvers av flypassene i Europa. For hele året leverer vi et driftsresultat (EBIT) på 1 502 millioner kroner, dette på tross av rekordhøye drivstoffpriser og en sterk amerikansk dollar, sier han i en pressemelding..
For hele 2022 tjente Norwegian 1046 millioner kroner, ned fra 1876 millioner i pandemiåret 2021. Men det året var preget av store ekstraordinære inntekter knyttet til refinansieringen av selskapet.

Regjeringen med nytt mål: Elektriske fly på kortbanenettet
Fullere fly
Norwegian begrunner underskuddet med lavere etterspørsel i fjerde kvartal, som er normalt for den tiden av året. Flyselskapet mener de selv har evnen til å tilpasse kapasiteten til sesongsvingningene og beholde likviditeten etter en travel sommersesong.
Norwegian fløy i fjerde kvartal 4,6 millioner passasjerer, opp fra 3,1 millioner i tilsvarende kvartal i 2021. Kabinfaktoren - fyllingsgraden - steg i perioden fra 77 prosent til 81,4 prosent.
IInntektene i fjerde kvartal er mye lavere enn i tredje kvartal, mens kostnadene ikke har falt like mye. Dermed blir det en nokså solid resultatsmell i løpet av tre måneder.
Norwegian har nå bra med penger på bok, 7,8 milliarder ves utgangen av fjoråret. Da hadde Norwegian 70 fly å tilby passasjerene.
I tredje kvartal hadde Norwegian milliardroverskudd og leverte bedre enn det analytikerne forventet. Denne gangen var det ventet et driftsunderskudd på 410 millioner kroner og et negativt resultat før skatt på 562 millioner. Tallene var derfor en god del bedre enn det analytikerne spådde.

Norwegian vil ikke betale gigantbot
Hjulpet av Flyr-konkursen
Utsiktene ser bra ut, og derfor har Norwegian signert en intensjonsavtale om seks nye Boeing 737 MAX 8 fra Air Lease Corporation, som skal leveres for sommersesongen i år. I så fall vil hele flåten til Norwegian bestå av 81 fly. For tiden har Norwegian mer enn 300 ruter i Norden og de de mener er attraktive europeiske destinasjoner.
Norwegian-aksjen hadde en dårlig utvikling i fjor frem til oktober i fjor, men har i år fått et løft etter Flyr-konkursen i slutten av januar (se grafen under).
Markedsverdien av Norwegian ved børsslutt onsdag var 9,7 milliarder kroner.
De største eierne i det børsnoterte flyselskapet er John Fredriksen med 14,3 prosent gjennom sitt investeringsselskap Geveran Trading og arvingene etter skipsrederen Petter G. Sundt med 11,4 prosent.