Norwegian: Kjos overrasker med overskudd

SNART SLUTT: Snart er det slutt for Bjørn Kjos som toppsjef i Norwegian.

SNART SLUTT: Snart er det slutt for Bjørn Kjos som toppsjef i Norwegian. Foto: Trond Reidar Teigen (NTB scanpix)

Norwegian overrasker med overskudd før skatt i andre kvartal, mens analytikerne ventet underskudd. Men problemene med 737 MAX-flyene vil koste selskapet 700 millioner i år.

11.07.19 08:47

Det børsnoterte flyselskapet la torsdag morgen frem tallene for andre kvartal. Og de viser at de totale inntektene i kvartalet var på nesten 12,2 milliarder kroner, mens driftsresultatet før renter (EBIT) var på 622 millioner. Før skatt satt Bjørn Kjos & Co igjen med et overskudd på drøyt 111 millioner kroner.

OPPDATERING: Samtidig som selskapet presenterte tallene torsdag morgen kom meldingen om at Bjørn Kjos går av som Norwegian-sjef. Les mer i saken: Bjørn Kjos går av som Norwegian-sjef

Hvis vi ser på analytikernes forventninger, tilsa et gjennomsnitt av disse at Norwegian i andre kvartal skulle ha totale inntekter på til sammen 12 milliarder kroner. Analytikerne spådde at resultatet før renter og skatt (EBIT) ville bli 555 millioner kroner, men et underskudd i kvartalet før skatt på 56 millioner.

Leverer på strategien

Så langt i år har imidlertid Norwegian tapt mye penger, etter seks måneder er underskudd før skatt på nesten 1,9 milliarder, takket være et elendig første kvartal. Og problemene med 737 MAX-flyene (se også nedenfor), har påvirket både etterspørselen, kostnadene og avganger negativt.

Norwegian opplyser i kvartalsrapporten at disse problemene antas å koste dem om lag 700 millioner kroner i år. Men Bjørn Kjos er fornøyd med utviklingen.

- Norwegians resultater i andre kvartal viser at vi leverer på vår strategi om å gå fra vekst til lønnsomhet. Til tross for driftsmessige forhold utenfor vår kontroll, som å sette flåten av 737 MAX på bakken, leverer vi de nest høyeste driftsinntektene i andre kvartal i Norwegians historie, sier Bjørn Kjos i kvartalsrapporten.

- Jeg er også gled for at billettbestillinger har toppet seg denne sommeren, og den overordnede etterspørselen for de kommende månedene ser lovende ut, fortsetter han.

Tapte 2 milliarder

I første kvartal tapte Norwegian hele 2 milliarder kroner før skatt, men det var bedring å spore i driftsinntekter og driftsresultat.

Resultatet før skatt i år i andre kvartal er en god del lavere enn resultatet på 370 millioner kroner i andre kvartal 2018. Norwegian omtaler likevel tallene i andre kvartal som en finansiell snuoperasjon, som kjennetegnes av redusert vekst og bedret lønnsomhet.

I alt 10 millioner passasjerer fløy med Norwegian i andre kvartal. Passasjertrafikken var opp 7 prosent, mens fyllingsgraden - kabinfaktoren - i kvartalet var på 88 prosent. Det er en økning på 1,2 prosentpoeng fra tilsvarende kvartal i fjor.

78,5 prosent av Norwegian-flyene tok av når de skulle i foregående kvartal, mot 76,5 prosent for ett år siden.

Trøblete

Det seneste året har vært trøblete for Bjørn Kjos og Norwegian. Aksjen har det seneste året falt over 66 prosent i verdi. Problemene begynte allerede i januar 2018, da det ble kjent at Norwegian måtte bytte Rolls Royce-motorer på 21 Dreamliner-fly.

Kjos & Co var heller ikke heldig da de skulle sikre drivstoffprisene, det endte med et tap i fjerde kvartal i fjor på 2 milliarder.

Da det børsnoterte flyselskapet trengte mer penger fra aksjonærene i vinter, skjedde det til en dumpingkurs.

18 fly på bakken

I mars måtte Norwegian til slutt gi etter for problemene med Boeing 737 Max 8-flyene og sette hele flåten på 18 fly på bakken. Det har resultat i et tap på 500 millioner kroner, og det er uvisst om hva flyprodusenten Boeing vil kompensere.

I juni ble det kjent at Bjørn Kjos gir seg som toppsjef i Norwegian, og at han håpet etterfølgeren vil være klar i løpet av noen måneder. Torsdag morgen kom meldingen at Kjos gir seg nå, etter 17 år som konsernsjef i Norwegian.

Fakta

Fakta om Bjørn Kjos

Bjørn Kjos skal fortsatt ha en sentral rolle i selskapet som rådgiver for styret og styrets leder. Finansdirektør Geir Karlsen går inn i rollen som fungerende konsernsjef. Samtidig vil styreleder,

Stor tillit

Kjos sier han har stor tillit til at styret kommer til å rekruttere en godt kvalifisert konsernsjef til å lede Norwegian videre og mener den neste konsernsjefen har en utrolig spennende jobb i vente. Han er født i 1946.

- Som jeg har uttalt mange ganger er det ikke naturlig å sitte som konsernsjef når man har gått inn i 70-årene, sier Kjos i meldingen.

Norwegian skriver i meldingen at i løpet av de 17 årene Bjørn Kjos har vært konsernsjef, har Norwegian vokst fra et lite, innenriks flyselskap med 130 ansatte og fire fly.

Nå har det børsnoterte flyselskapet 11000 ansatte over hele verden og en flåte på 162 fly. Men veksten har kostet, og etter mange år med kraftig vekst, store investeringer og global ekspansjon. Norwegian har derfor endret strategien fra vekst til lønnsomhet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.