*Nettavisen* Økonomi.

Norwegian med kjempetap - tapte 1,5 milliarder på tre måneder

FALLER: Norwegian-flyene ble satt på bakken på Gardermoen under koronakrisen, og selskapets aksjekurs har falt som en stein siden.

FALLER: Norwegian-flyene ble satt på bakken på Gardermoen under koronakrisen, og selskapets aksjekurs har falt som en stein siden. Foto: Ørn E. Borgen (NTB scanpix)

Norwegian tapte 4,8 milliarder i årets første halvår, og innrømmer at de trenger mer hjelp av staten for å overleve.

28.08.20 07:22

Nye tall lagt frem av fredag morgen viser hvor hardt presset flyselskapet Norwegian er.

Antallet passasjerer er ned 71 prosent i første halvår, mens selskapet har tapt nesten fem milliarder kroner. Norwegian med en flåte med drøyt 140 fly, har vært nødt til å parkere nesten alle. I andre kvartal hadde selskapet bare mellom 7-8 fly i drift.

Les mer: Måtte legge jakken på vekten - fikk straffegebyr

Reduksjonen i passasjerer var i april og mai ned med henholdsvis 97 og 98 prosent.

I perioden har aksjekursen fått juling. I mars hadde selskapet en aksjepris på 20 kroner. Nå er den nede i 1,20 per aksje.

– Ved inngangen av 2020 forventet vi et positivt resultat og den beste sommeren noensinne takket være vellykkede kostnadsbesparende initiativer og mer effektiv drift. Så ble vi truffet av Covid-19, og etterspørselen etter billetter stoppet bokstavelig talt helt opp over natten som følge av myndighetspålagte reiserestriksjoner og reiseråd over hele verden, sier konsernsjef Jacob Schram.

Les også: Milliardtap for Norwegian-aksjonærene

Norwegian har sagt at de brenner mellom 300 og 500 millioner kroner i kontanter hvor hver måned flyene er nødt til å stå på bakken.

Han sier at de jobber utrettelig for å sørge for at de kommer ut av denne krisen som et sterkere selskap.

Les mer: Ble lovet penger tilbake etter tre uker - nå har det gått over tre måneder

– Covid-19-krisen har rammet luftfarten og reiselivet spesielt hardt, og de fleste selskapene trenger støtte fra myndighetene for å overleve. Vi ser at våre nærmeste konkurrenter mottar betydelig likviditetsstøtte fra sine myndigheter fordi luftfart utgjør kritisk infrastruktur. Vi er takknemlige for lånegarantien fra den norske regjeringen som vi jobbet hardt for å tilfredsstille kravene til. Likevel er det ikke nok til å få oss gjennom krisen slik markedsforholdene er nå, sier Schram.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.