Gå til sidens hovedinnhold

Norwegian-sjefen: - Dette er en krise for hele luftfarten

Til tross for en krisepakke på tre milliarder, er Norwegian fortsatt svært usikre på fremtiden.

Se pressekonferansen til Norwegian i vinduet overfor.

Norwegian har fått en statlig lånegaranti på 3 milliarder av den samlede garantiordningen på 6 milliarder. Norwegian-sjef Jacob Schram sa torsdag kveld at det er veldig positivt at regjeringen nå har kommet med likviditet.

Et krav er at finansielle kreditorene frafalle renter og utsette avdrag i tre måneder for å få tilgang til garantiene. Selskapet må også sikre økt egenkapital.

- Vi skal gjøre alt i vår makt for å oppfylle betingelsene rundt de 3 milliardene, til og med juni, sa Norwegian-sjefen.

Schram sa videre at de vil jobbe hardt de neste månedene, men ingenting er sikkert, hvis korona-krisen fortsetter.

- Nå ser vi frem til juni, og kommer vi dit at dette fortsetter, så må vi ta en ny dialog, fortalte Norwegian-sjefen.

- Dette er en krise for hele luftfarten, sa en fattet Schram.

6 milliarder

Tidligere på kvelden hadde regjeringen sammen med Ap, Frp, Sp, Venstre og KrF blitt enige om en tiltakspakke for norsk luftfart.

- Vi har blitt enige om en samlet garantiordning på 6 milliarder kroner, sa næringsminister Iselin Nybø, på en pressekonferanse torsdag.

- Det foreslås å etablere en statlig lånegaranti på til sammen 6 milliarder kroner. Av disse er 3 milliarder rettet mot Norwegian, 1,5 milliarder mot SAS og resterende 1,5 milliarder mot Widerøe og øvrige flyselskaper, heter det.

NYHETSSTUDIO: Få de siste nyhetene om viruspandemien

Se hele pressekonferansen her:

Betingelser

Garantiordningen vil bli organisert gjennom Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK). Staten bidrar med 90 prosent av garantien, forutsatt at eksterne banker, kredittinstitusjoner eller andre kommersielle motparter stiller med resterende 10 prosent.

Se SAS-sjefen snakke om permitteringer i selskapet:

- I den første fasen kan de 300 millioner kroner, i neste fase kan 1,2 milliarder stilles til rådighet. I den siste fasen vil vi stille krav om at Norwegian må øke egenkapitalen sin, sa Nybø.

Det stilles krav til selskapenes soliditet for å kunne benytte seg av lånegarantien.

- Det er tøffe krav, det er det ikke tvil om. Norwegian må selv vurdere hvordan de skal håndtere det, sier direktør i NHO Luftfart til NTB.

- Det krever en omstilling i selskapet, la han til.

Blir krevende

Næringsminister Iselin Nybø (V) sier partiene forstår at det er vanskelig for Norwegian at det stilles krav til økt egenkapital.

- Det er krevende, og det kommer til å være krevende. Vi mener likevel at dette er en god ordning som staten stiller til disposisjon for at det skal være lettere for flyselskapene å komme gjennom denne perioden, sa næringsministeren.

- Skal sikre et visst minimumstilbud

Samferdselsminister Knut Arild Hareide sa i sin tale at det er viktig å sikre et visst minimumstilbud for at ruter skal fortsette å fly innenlands.

Hareide sa videre at de ønsker å få til et eget rutetilbud innenlands.

- Vi ønsker å sikre et tilbud for at nordmenn kommer seg hjem, sa samferdselsministeren.

- Bra løsning

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs forteller til TV 2 Nyhetskanalen at flyselskapene bør være fornøyd.

- Det er en bra løsning. Det var veldig avgjørende at Norwegian fikk dette, sa flyanalytikeren.

Helseminister Bent Høie har en klar beskjed til hyttefolket:

Han la til at det var en viktig beslutning å beholde et minimumstilbud innenlands.

Elnæs poengterte at selv om tiltakspakken kom på et viktig tidspunkt, så er det sikkert at det er nok.

Få koronanyhetene på sms! Nettavisen sender deg de tre viktigste sakene hver dag. Meld deg på ved å sende korona til 2005. Total pris 49 kroner. Utsendingene avsluttes automatisk fredag 27. mars.

- Sommersesongen kan ryke, og hvis de blir borte blir det ikke noe særlig resultat. Og da vil det være behov for mer, sa flyanalytikeren.

Kommentarer til denne saken