Gå til sidens hovedinnhold

Norwegian sletter likevel ikke bonuspoeng. Dette svarer SAS

Norwegian har besluttet å etterkomme kravet fra Forbrukerrådet om ikke å slette bonuspoeng den tiden pandemien hindrer dem i å bruke dem.

Det meldte Forbrukerrådet på sine nettsider fredag. De gir Norwegian ros og sier de håper SAS følger etter.

- Har tatt poenget

For noen uker var forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket oppe med pekefingeren til Norwegian, men nå gir hun tommel opp til selskapet.

Les også: Thomas så ikke eposten fra Norwegian. Nå vil bonuspoeng tilsvarende 10.000 kroner bli slettet ved utgangen av året

– Norwegian har tatt poenget. Kundene har vist dem tillit, og nå viser de seg den verdig, sier hun.

Les også

Rørt Norwegian-sjef: - Vi har skrevet norgeshistorie

Mange så ikke e-post

Mange nordmenn ville mistet sine bonuspoeng hos Norwegian, fordi en e-post fra selskapet havnet i reklamefilteret. De som leste den, kunne forlenge holdbarheten på poengene sine ved å trykke på en knapp. En del fikk først høre om muligheten i media, og følte seg snytt da de oppdaget at de hadde mistet verdier for mange tusen. Forbrukerrådet ba da om at alle måtte få forlenget varighet, uavhengig om de hadde sagt fra.

Ordningen, slik den er nå, er noe begrenset i forhold til normal drift, opplyser Forbrukerrådet. Du kan bruke 500 cashpoints for hver tusenlapp reisen koster. Forbrukerrådet mener likevel dette er godt nytt for kundene sier seg godt fornøyd med at dette kom på plass kort tid etter at Norwegian ble reddet fra konkurs.

Det er Norwegians finansielle redning denne uken som er den direkte årsaken for at cashpoint-kontoen nå er gjort tilgjengelig igjen, skriver nettstedet Flysmart24. Kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Elene Skari, sier til nettstedet at grensen på 500 cashpoints for hver tusenlapp gjelder en grense på 10.000 cashpoints per måned. Hun sier dette er en midlertidig endring.

– Vi er glade for at vi nå kan åpne for at kundene igjen gradvis kan få benytte seg av sine bonuspoeng, sier Skari til Flysmart24.

Sier SAS er «i utakt med kundene»

Om SAS sier Forbrukerrådet dette:

- De er i utakt med kundene sine. SAS tror folk er mest opptatt av å beholde gullstatus, men jeg kan fortelle at forbrukerne også vil beholde verdiene sine, sier Blyverket.

Pressesjef John Echoff i SAS svarer slik overfor Nettavisen på anklagen om at SAS er i utakt med kundene:

- EuroBonus-poengene er gyldige i fem år, og EuroBonus-programmet er blant bransjens mest sjenerøse når det gjelder poenggyldighet. Poeng som utløper i disse dager var opptjent i 2016 og har vært tilgjengelige for bruk under hele pandemien. Blant annet kan du for eksempel booke SAS Bonusreiser 330 dager frem i tid. Poeng opptjent i 2016 kan altså i dag brukes til å kjøpe en reise i f.eks. februar 2022. Man kan også benytte poengene til å kjøpe hotellrom langt fremover i tid, eller også kjøpe produkter i EuroBonus-shopen.