Fredag morgen la Norwegian fram sine resultater fra første kvartal. Regnskapet er det siste som blir påvirket av koronaviruset i nevneverdig grad.

  • Norwegians driftsresultat fra januar til april i år var på minus 848,6 millioner kroner.
  • Inntektene endte på 1,9 milliarder kroner - ned fra 2,55 milliarder i fjerde kvartal i fjor.
  • Underskuddet endte på én milliard kroner. Til sammenlikning var underskuddet på 117 millioner i fjerde kvartal i fjor.

Norwegian-ledelsen mener selskapet vil komme kraftig tilbake til sommeren, som er høysesong og uten koronarestriksjoner:

- Vi har tilpasset oss svingningene i etterspørsel raskt og effektivt, og har klart å beskytte vår sterke likviditet selv under krevende perioder. Økningen i bestillinger foran sommersesongen er betydelig, og vi ser fram til å ønske våre kunder velkommen til de 280 rutene vi flyr, sier Norwegian-sjef Geir Karlsen i en børsmelding fredag.

Les også: EU dropper krav om munnbind på fly

Mistet over 900.000 passasjerer

Norwegian hadde 2,2 millioner passasjerer i første kvartal, ned fra 3,14 millioner i fjerde kvartal i fjor. Fyllingsgraden var på 76,0 prosent - omtrent det samme som i fjerde kvartal 2021.

Norwegian har 58 fly i flåten, og 46 av disse var i drift i årets tre første måneder.

Flyselskapets punktlighet, målt i fly som lettet på riktig tidspunkt, var på 88 prosent i første kvartal. Det er en nedgang fra 93,3 prosent fra samme tidsrom i fjor, men en liten forbedring fra fjerde kvartal i fjor.

Les også: Dette skriver avisene om økonomi fredag 13. mai

Økte kostnader til flybensin

I tillegg til færre passasjerer, bidro blant annet økte kostnader til flybensin til å dra ned bunnlinjen.

Norwegian brukte 634 millioner kroner på flybensin i første kvartal i år. Til sammenlikning brukte selskapet 1,4 milliarder kroner på flybensin i løpet av hele fjoråret.

Økningen i drivstoffprisene forventes å delvis ødelegge for selskapets positive fremgang etter lange perioder med reiserestriksjoner, skriver Norwegian.

En rekke andre farer truer Norwegians comeback koronarestriksjoner og restrukturering: Inflasjonspress, en svakere norsk krone, trøbbel i internasjonale distribusjonslinjer og andre konsekvenser som følge av krigen i Ukraina kan gjøre innhogg av betydning i Norwegians økonomi