*Nettavisen* Økonomi.

Nøtter i millionklassen

Foto: (SCANPIX/TV 2)

NRK og TV 2 tjener fett på påskens nøtteoppgaver, men å finne ut nøyaktig hvor mye - se det er en virkelig vrien nøtt.

29.03.05 15:44

Verken NRK eller TV 2 vil avsløre hvor mye det omsettes for i forbindelse med årets påskenøtter, men alt tyder på at det til sammen dreier seg om flere millioner kroner.

Over 100.000 meldinger
Administrerende direktør Bjørn Suhrke i NRK Aktivum opplyser at det er registrert mellom 70.000 og 100.000 meldinger hver dag i påsken.

NRKs konkurranse har vært delt i to deler. De seerne som kun ville svare på oppgaven som ble presentert på TV kunne ringe inn løsningsordet gratis. De som ønsket flere utfordringer hadde mulighet til å delta i en SMS-konkurranse der hver melding kostet tre kroner. Selv om NRK ønsker å holde antall SMS-meldinger for seg selv, er det klart at SMS-konkurransen var svært populær – problematisk populært.

- Det ble en kjempesuksess. Det ble såpass suksess at vi hadde problemer med datasystemet som håndterte konkurransen, forteller Suhrke til TV 2 Nettavisen.

Går ikke i pluss
Også TV 2 holder omsetningstallene for seg selv, men ifølge informasjonssjef Geir Mikalsen i TV 2 kostet det mer å lage programmet enn man tjente på svarene fra seerne.

- Erfaringen vår fra tidligere er at denne typen konkurranse gir litt penger i kassen, men det koster mer å lage programmene. Vi har TV 2-nøttene først og fremst fordi Espen Eckbo lager noen utrolig morsomme programmer, sier Mikalsen.

Han vil ikke gå lengre enn å røpe at det i løpet av påsken ble registrert 148.000 «bidrag» fra seerne. Bidragene har enten kommet i form av tekstmeldinger til fem kroner per melding eller gjennom en telefonkonkurranse som kostet 13,07 kroner i minuttet.

Seertallene til TV2-nøttene lå i snitt på 383.000 seere. Toppen kom første påskedag med rundt 500.000 seere.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.