Gå til sidens hovedinnhold

NRK gikk hardt ut og tok feil: - Her må vi legge oss flate

Varslet rødgrønn valgbølge - stikk i strid med valgresultatet.

Da NRK tirsdag skulle dekke årets skolevalg i Dagsrevyen, lå teksten «Rød bølge blant de unge - kraftig fremgang for venstresiden i skolevalget» over teksten, mens politisk kommentator Lars Nehru Sand analyserte tallene.

Men teksten var misvisende: venstresiden gikk samlet sett 2,5 prosent tilbake i valget.

- Her må vi legge oss flate. Skolevalget representerte ikke noen rødgrønn bølge, og dette ble feil. Vi beklager det, sier NRK Nyheter-redaktør Knut Magnus Berge til Medier24.

Les også: Offentliggjort: Disse tjener mest i NRK

Også kommentator Lars Nehru Sand er klar på at feilen ikke burde skjedd.

– Det var en klokkeklar feil, og vi burde ordlagt oss helt annerledes. Ordene som ble brukt var misvisende for de faktiske forholdene, sier Sand til Medier24.

Les også: Utfordrer taxinæringen med prissjokk: - Det er snart ingen som kan leve av dette

En av dem som reagerte var Document.nos Øyvind Thuestad, som i en kommentar hevder at feilen skyldes «at NRKs journalister har hatt et så intenst ønske om rødgrønn suksess at de ikke klarte å stille om hjernen når de så tallene». Men Berge avviser at NRKs dekning er preget av et ønske om rødgrønn valgseier:

– Nei. Det vil jeg avvise. Jeg tror gårsdagens feil skjer fordi resultatene blir offentliggjort idet vi går på sending. Vi konstaterer at rødgrønn side får flertall, og mistolker så tallene.

Les også: Stordalen med dramatisk beskjed til banken: - Jeg trenger 1 milliard