Nordmenn mellom 10 og 79 år så i snitt 117 minutter TV hver dag i 2019. Det er en nedgang på åtte prosent fra 2018, skriver Kampanje.

NRKs TV-kanaler ble sett mest på av de fire store kanalhusene på det norske markedet, og andelen økte. 39,5 prosent av alle TV-minuttene som ble sett på lineær TV i fjor ble sett på NRKs kanaler. Det er en vekst på 1,6 prosentpoeng fra året før, og NRK1 vokser aller mest, fra 30,6 til 32 prosent.

Men tallene er litt misvisende, siden de henviser til andelene og ikke selve seertallene. Det totale konsumet av lineær-TV er fallende - fallet i det totale seertallet gjør at publikum har tilbrakt færre minutter tilbrakt også for å se på «vinneren» i TV-markedet.

Vi brukte 127 minutter i uka på TV-titting i 2018, mot 117 minutter i 2019. Selv om NRKs andel vokste, brukte vi to minutter mindre på statskanalen enn året før - 48 minutter i 2018 mot 46 minutter i 2019.

TV-sjef Arne Helsingen i NRK forklarer de ganske stabile tallene med generelt god oppslutning om innholdet:

- Vi har truffet med mange programmer, har godt med familieseing i helgene og gode sportsrettigheter, som friidrett, sjakk, ski og fotball-VM for kvinner. Og så er Dagsrevyen det store lokomotivet som holder seg godt på NRK1, samtidig som det vokser mye i strømmetjenesten NRK TV. Det var også god oppslutning om valgprogrammene og Debatten, så dette er en kombinasjon av mye som har gått bra, sier Helsingen til Kampanje.

Stortap for TV Norge

Discovery-gruppen, som blant annet driver TVNorge, FEM, MAX, VOX og Eurosport, er den som taper mest. Gruppen går ned to prosentpoeng fra 2018 til 16,1 prosent. Nedgangen var ventet etter at gruppens kanaler trakk mange seere da de viste vinter-OL i 2018.

TV2s kanaler fikk en samlet seerandel på 28 prosent i 2019, en vekst på 0,6 prosentpoeng. Nordic Entertainment Group, som blant annet har TV3, TV6 og Viasat 4, hadde 7,6 prosent av all TV-seing i fjor. Det er en økning på 0,1 prosentpoeng.

(©NTB)