I september ble det registrert 17.992 nye personbiler, ifølge ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Det er 2440 flere enn i samme måned i fjor. Elbilene stod for 77,5 prosent av nybilsalget.
548 biler med bensinmotor og 408 biler med dieselmotor ble registrert. Totalt utgjør de to drivlinjene en markedsandel på 5,3 prosent i september. 3.090 nye hybridbiler ble registrert og 13.946 elbiler ble registrert.
Det får Norsk elbilforening til å juble.
– Dette er igjen ny rekord og fantastiske tall, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening og fortsetter:
– Vi er på god vei mot 2025-målet om 100 prosent nullutslippsbiler, hadde det ikke vært for leasing-markedet. Det bør partiene som nå forhandler om regjeringsmakt merke seg.
Leasingmarkedet
Elbil gjør det ikke like bra i leasing- og firmamarkedet, som utgjør nesten halve nybilsalget så langt i år, ifølge foreningen. Kun 51 prosent av bilene i dette markedet i september var elbiler, og så langt i år er elbilandelen for leasing på bare 41 prosent.
Les også: NAF advarer: Politikerne må vise at de forstår hva denne elbilveksten betyr
Nybilstatistikken viser derfor at folk som kjøper ny bil for å eie den selv, velger elektrisk, mens bedriftene ofte velger diesel eller bensin.
Tesla mest populær
Den mest solgte bilen i løpet av september er Tesla Model Y, med 3564 biler, mens Tesla Model 3 er på andreplass med 2218 biler. Tredjeplassen, Skoda Enyaq gikk det til sammenlikning bare 787 eksemplarer av.
Elbilandelen er aller størst i Hordaland, der hele 87,7 prosent av de solgte nybilene er en elbil. Andelen er klart lavest i Finnmark, der bare 33,3 prosent av bilene er elbiler.
Les også: Elbil-utviklingen får Zaptec-toppene til å glise: – Heftig vekst
– Folk flest kjøper biler brukt, og da må vi sørge for at de biler som etter tre-fire år selges som bruktbiler, er klimavennlige, sier Christina Bu.
– For at elbil skal bli for alle, er det viktig nå at alle nye biler er elbiler.
Oppfordring til den nye regjeringen
Momsfritaket er det viktigste grunn til at elbilen vinner konkurransen i nybilmarkedet, mener elbilforeningen, men dette virker dårligere i leasingmarkedet.
Les også: Alt er endret: Nå må du stille deg selv et helt nytt spørsmål når du skal kjøpe ny bil
Christina Bu har en oppfordring inn i regjeringsforhandlingene:
– Partiene som nå forhandler om ny regjering må sørge for at vi når målet om at alle biler skal være nullutslippsbiler i 2025. Da må de gjøre noe med leasing. Biler med utslipp har svært gunstige skatteregler i leasing, og dette gjør elbilpolitikken mindre effektiv. Før man vurderer innfasing av en lav momssats på elbil, må de sikre at elbilen vinne konkurransen også i leasing, sier Bu.