Aldri før har antall biler registrert i Norge økt så mye som i fjor.
Det kom 193.000 nye biler på norske skilter i fjor, mens det bare ble fjernet 107.000 biler viser tall NAF har hentet inn. Dermed ble det 86.000 flere biler i Norge.
- Dette er ny, norsk rekord. Aldri før har veksten i antall personbiler på norske veier fra ett år til et annet vært høyere. Den forrige rekorden var fra 2021, med en tilvekst på 72 000 biler, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF, i en pressemelding.
Med 2,97 millioner biler på veien, er man i ferd med å bryte 3-millionersgrensen.
Vil ha fjernet de dårligste bilene
Nå mener NAF at det er på høy tid å gjøre et krafttak for å få fjernet biler som ikke har noe på veiene å gjøre.
- Nye biler er tryggere biler. Men når snittalderen ikke går ned, betyr det at det finnes en ubalanse et sted. Det vrakes for få biler, rett og slett. Om flere, eldre biler vrakes ville det være positivt for både trafikksikkerhet og miljø, sier han.
Snittalderen på bilparken var under 10 år i 1999, mens den de siste årene har ligget rundt 10,8 år.
For å gjøre noe med dette vil NAF at vrakpanten skal dobles, fra 3000 til 6000 kroner.
- Vrakpanten er som en pant på en brusflaske. Den betales inn når noen kjøper en ny bil, og den utbetales når noen leverer en bil til vraking og gjenbruk, forklarer han.
- Det finnes mange biler der ute som burde vært vraket. En dobling av vrakpanten hadde gjort det mer attraktiv å vrake en eldre bil enn det er i dag, og det hadde bidratt til å fjerne trafikkfarlige biler, sier Braadland.
Les også: De billigste elbilene med firehjulsdrift