Gå til sidens hovedinnhold

Ny svindelform brer om seg - kan tømme hele kontoen

En helt ny form for banksvindel kan tappe kundene for alt de har på konto.

Nordea Norge har de seneste dagene sett flere eksempler på falske telefonoppringninger fra noen som utgir seg for å være fra Nordea. De som ringer snakker godt norsk og oppgir typisk norske navn og ringer fra et norsk telefonnummer som kan likne på vanlige nummere i banken.

Svindlerne utgir seg for å være fra sikkerhetsavdelingen i Nordea eller avdelingen for kortsikkerhet. «Vi ser mistenkelige transaksjoner på kontoen din, er det deg som overfører»?, kan være beskjeden de intetanende kundene får i telefonen.

- Kunden svarer selvsagt «nei», men blir engstelige, og svindleren har da løsningen. «Vi skal hjelpe deg, vi skal få stoppet dette nå».

Les også: Rune ble ufrivillig involvert i svindlernes planer: – Ubehagelig

Frykt

- Historiene er litt forskjellige, men det gjennomgående er at det har vært mistenkelige transaksjoner på kontoen som de skal hjelpe kunden med, sier svindelekspert Ida Marie Edholm i Nordea Norge til Nettavisen.

Hun sier det er lett å bli lurt, med både frykt og tidspress hengende over seg. Når noen ringer fra Nordea, er det en kjent institusjon.

- Hvor mye svindlerne prøver å få ut, er avhengig av hvor mye som står på kontoen, men i teorien kan de få ut alt som står der, sier Edholm. Nordea vet foreløpig ikke hvem som står bak svindelforsøkene.

Flere kunder har gitt fra seg passord og koder som svindleren har brukt for å logge seg inn i nettbanken med. De har dermed klart å flytte mye penger på kort tid, mer enn en halv million. Deler av beløpet har blitt stoppet eller tilbakeført som følge av tiltak som har blitt iverksatt når svindelen ble oppdaget.

Les også: Håndverker svindlet eldre kunde for over 7 millioner kroner

Aldri

- Hvordan kan man skille en svindeltelefon fra en ekte telefon fra Nordea?

- En tommelfingerregel er aldri å gi noe sensitiv informasjon via telefon, SMS eller e-post. Det er ingen seriøse aktører som vil be om noe slikt, sier svindeleksperten.

- Vi vil aldri be noen oppgi passord eller koder. Vi har tilgang til disse via våre interne systemer, understreker Edholm.

Et kontrollspørsmål kundene kan stille for å avdekke svindelforsøkene, kan være: «Hvilken konto gjelder dette? Jeg har flere ulike kontoer».

Startfasen

- Er dette en helt ny svindelmetode?

- Ja, den ble oppdaget tidligere denne uken og har så eskalert de seneste dagene. Men foreløpig er vi helt i startfasen, så det er vanskelig å si noe om omfanget, svarer Edholm.

Det er derfor foreløpig ikke mange Nordea-kunder som har opplevd svindelforsøkene, men ifølge Edholm er det snakk om store beløp for enkelte kunder.

- Hva gjør dere for å stoppe disse forsøkene?

- Vi advarer nå kundene ved å få ut informasjon, blant annet legge ut en advarsel på vår Facebook-side og dermed gjøre bevisst. Vi har også like systemer for fange opp noe av dette, men utfallet kommer an på hvor fort forsøket ble plukket opp.

Les også: Innfører begrensninger: Blir vanskeligere å bruke kredittkortet

Omgående kontakt

- Hvis beløp er ført over, er da pengene tapt for kunden?

- Det varierer fra sak til sak, men vi forsøker å få stoppet transaksjonen eller tilbakeført beløpet. Det er viktig at kundene kontakter oss så snart de oppdager dette, svarer Edholm.

Den nye svindelformen kommer bare noen uker etter at Nettavisen skrev om en ny form for SMS-svindel.

Denne formen startet i april med at det ble sendt falske SMS-er til Vipps. SMS-ene ble sendt fra noen som utga seg for å være Vipps. Så ble svindelformen endret i juni til Bank-ID. Da går svindlerne bredere ut, fordi alle har BankID.

Stillere

Kunden får så en melding på telefonen der det enten står enten at BankID-en din er blitt sperret eller at du er blitt utsatt for et svindelforsøk. I teorien kan svindlerne få kontroll over hele kundeforholdet.

- Det er blitt litt stillere med disse forsøkene, men det ble sendt falske e-poster fra Skatteetaten, og Elkjøp har vært utsatt for en falsk Facebook-konto.

- Svindelformene endrer seg hele tiden, og i Sverige og Finland har det vært mange falske telefonoppringninger. Vi er bekymret for trenden fra andre land kommer hit til Norge og Nordea også, sier Edholm.